Philips gaat eindelijk de gebrekkige interne communicatie fors aanpakken. Nadat topman Boonstra ongeveer 1,5 jaar publiekelijk zijn beklag heeft gedaan over de enorme diversiteit aan e-mail systemen binnen zijn concern, is nu besloten in september 1999 liefst 90.000 e-mail-gebruikers te migreren naar Lotus Notes.
Dochteronderneming Origin, die de klus moet klaren, spreekt van een van de meest complexe migraties naar Lotus Notes/Domino, die de wereld ooit heeft gekend. Wie de ingewikkelde interne automatisering van Philips kent, weet dat die uitspraak zeker niet overdreven is. Volgend jaar september zullen alle 90.000 gebruikers aangesloten zijn op de nieuwe groupware infrastructuur (Diamond). Dit systeem bevat naast e-mail ook een ‘Corporate Messaging Directory’, een elektronische kalender en een ‘scheduler’.
Volgens Theo Tammel van Philips Corporate IT zal Diamond het mogelijk maken dat Philips communiceert, informatie deelt en samenwerkt ongeacht de locatie, tijd of de begrenzingen van de organisatie.
De wereldwijde migratie zal gelijktijdig worden uitgevoerd in vijf regio’s: Azie-Pacific (13.000 arbeidsplaatsen), Noord- en Zuid-Amerika (20.000 arbeidsplaatsen) en EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) met 60.000 arbeidsplaatsen.