Middelgrote en kleine Britse bedrijven zullen dit jaar via elektronische handel ook echt geld gaan verdienen. Om aan hun wens van ‘one stop shopping’ te voldoen, verwacht men echter wel een reorganisatie of een overnamegolf van dienstverlenende web-bedrijven, zowel binnen Groot-Brittannië als Europa.
Dit zijn de drie voornaamste uitkomsten van Internet’98 en E-business International, de leidende Britse evenementen op hun terreinen. Directeur Julian Birkey van beursorganisator Redman ziet nu de doorbraak van elektronische handel en rekent die toe aan de goede ervaringen van de Britse consument met ‘cardbetaling’ via het net. Er zijn tot nu toe in het Verenigd Koninkrijk geen echte grote horrorgevallen voorgekomen. Daarbij is het aantal digitale winkel in Groot Brittannië vooral het afgelopen half jaar sterk gegroeid, met naar schatting 150 tot 200 procent.
Onstuitbare groei
Birkey vindt wel dat veel Britse ondernemers zich beter moeten voorbereiden op de onstuitbare groei van e-commerce, en zich rekenschap moet geven van de effecten ervan op de totale bedrijfsvoering. Die zal namelijk aanzienlijk zijn, vooral op het gebied van administratie, logistiek, verwerking van orders en 24-uurs klantenservice. Hij ziet nog nauwelijks Britse bedrijven die Internet en e-handel strategisch hebben geïntegreerd. Men dreigt bij Duitsland achterop te komen, ondanks de van nature betere banden met de Verenigde Staten.
Volgens cijfers van Redman heeft 60 procent van de ondernemers er geen idee van wat elektronische handel werkelijk kost. De verwachting is wel dat indikking van het aantal webservice-bureaus de kosten van opzet en onderhoud lager en ook overzichtelijker zal maken. Aan Internet’98 deden ondermeer zeven van de 85 full-service-bureaus mee die de UK naar schatting rijk is. De afwezigheid van het merendeel schrijft Birkey op het conto van de grote vraag: veel bureaus hebben werk genoeg en willen nu geen promotie. AG