Naast de populaire supply chain planningssoftware is een nieuw type software in opkomst: toepassingen voor supply chain execution. "En wij willen als eerste in die markt staan", aldus Chris van der Harst van softwarebedrijf Descartes.
Chris van der Harst, die de Emea-organisatie (Europe Middle East and Africa) van Descartes onder zijn hoede heeft, maakt een vergelijking met Manugistics en i2 Technology; deze bedrijven stonden al vroeg in de markt van planningssoftware. Supply chain planning is volgens hem echter meer georiënteerd op industriële productie en logistiek. "Generieke erp-systemen hebben daarbij specifieke planningsfunctionaliteit gekregen. Deze zijn gericht op verticale markten, bijvoorbeeld de automobielindustrie. Dat is niet onze markt", aldus Van der Harst.
Hoge volumes
Descartes levert software voor vraaggestuurd beheer van de logistieke keten en wordt voornamelijk toegepast bij bedrijven die in hoge volumes consumentengoederen produceren, zoals brood en bier. De software is ook toepasbaar voor leveranciers van waterkoelers en snoepautomaten. Dat betekent dat zaken als order- en afleverbeheer, en rittenplanning een prominente plaats innemen en ver ontwikkeld zijn.
De software ondersteunt orderbeheer op een flexibele manier – tot op het moment dat de goederen bij de klant worden afgeleverd. De hoeveelheden en typen producten zijn bij de aflevering nog te wijzigen en mee te nemen in het systeem.
Naast orderbeheer is Descartes sterk in rittenplanning. Campina Melkunie, linnenverhuur- en waardetransportbedrijven maken gebruik van deze software. Campina Melkunie bijvoorbeeld moet melk ophalen bij veel boeren. Van der Harst: "Het proteïne-gehalte van de melk van elke veestapel verschilt. Proteïne rijke en -arme melk mogen niet gemengd worden, waardoor de rittenplanning voor het ophalen van de melk bij de talloze boeren een complexe klus is. Onze software kon zo’n rittenplanning maken."
acquisitie
Het rittenplanningsproduct Roadshow maakt sinds de acquisitie van het gelijknamige bedrijf deel uit van het objectgeoriënteerde productenpakket Energy. Van der Harst is via Roadshow bij Descartes terechtgekomen. De meeste klanten in Europa stammen ook uit die tijd. Momenteel is Pepsi Belgrado de enige Europese klant die gebruik maakt van het volledige Energy-pakket. "Descartes doet meer dan rittenplanning", benadrukt Van der Harst nog eens.
Eerder dit jaar nam Descartes Lightstone en KPN’s Calixon over. Met de Internetsoftware van Calixon kunnen orders flexibel beheerd en gewijzigd worden. De technologie van Lightstone is gericht op het uitbesteden van softwarediensten, zodat klanten als het ware een abonnement kunnen nemen op de Energy-software, die op een centraal punt draait en beheerd wordt. "De technologie is nog niet helemaal volwassen. We hebben een beperkt aantal bèta-testers", aldus Van der Harst.
Dr. Pepper
Descartes heeft met erp-leverancier JD Edwards een strategische alliantie gesloten. Beide bedrijven gaan een geïntegreerde oplossing voor de zogenaamde CPG-markt (Consumer Packaged Goods) aanbieden. Verder werkt het bedrijf met alle grote erp-leveranciers samen. Frisdrankenleverancier Dr. Pepper maakt naast de software van Descartes bijvoorbeeld gebruik van SAP R/3.
De financiële resultaten van Descartes laten niets te wensen over. Het eerste kwartaal van dit jaar werd, vergeleken met vorige jaar, een omzetgroei bereikt van 200 procent. Het tweede kwartaal bedroeg het groeicijfer 167 procent.