"Microsoft is niet in staat om van databases een massa-artikel te maken." Dit stelt Ray Lane, topman bij database-leverancier Oracle. Aan de onderkant van de client/server-markt ziet hij misschien nog mogelijkheden, maar zeker niet als basis voor grote Internet-applicaties.
De positie die Oracle op de databasemarkt inneemt, lijkt daarmee onaantastbaar. Zelfs met de goedkope technologie waarmee Microsoft een plekje heeft weten te verwerven op deze geconsolideerde markt, kan het volgens Lane Oracle niet meer bedreigen.
De leiding van Oracle bestaat uit oprichter, techneut en levensgenieter Larry Ellison en Ray Lane. Laatstgenoemde voert het dagelijks bewind over de wereldwijde organisatie en kanaliseert de creativiteit van Ellison. Met Ellison alleen aan het roer bleek Oracle een zwalkend schip. Met zijn tweeën varen ze sinds 1992 een succesvolle koers.
Te duur
Aan de vooravond van de introductie van Oracle 8.i, vorige week, meldde Lane dat op concurrentiegebied naast Microsoft van de kant van databaseleveranciers Informix en Sybase weinig te verwachten valt. Hij filosofeerde hardop over de mogelijkheid Informix of Sybase in te lijven. "Ondanks de lage beurskeurs is Informix te duur. Dat bedrijf heeft te veel rechtszaken lopen die afgekocht moeten worden", aldus Lane.
De geboren Texaan heeft maar één reden om een acquisitie te overwegen: het winnen van marktaandeel. "Voor Sybase geldt dat de aandelen nog verder moeten zakken voordat Oracle een koop overweegt." Lane vertelt echter dat er nog geen gesprekken zijn geweest en er ook geen gepland zijn. Hij erkent dat Sybase-gebruikers doorgaans verknocht zijn aan de technologie en loyaal zijn aan de leverancier, wat een extra drempel voor een mogelijke acquisitie vormt. Lane maakt echter duidelijk dat niets uitgesloten mag worden: "De overname in het verleden van de Rdb-database van Digital is prima verlopen. Alle klanten zijn daar tevreden over."
Nieuw partnerbeleid
Oracle staat niet bekend als partij waarmee makkelijk samengewerkt kan worden. Topman Ray Lane geeft dat ruiterlijk toe: "Oracle is in elk land een ander bedrijf en onze contracten zijn veel te complex." Zoals zo vaak worden minder fraaie zaken niet meer verbloemd op het moment dat een verbetering het licht ziet. Lane wil dat Oracle samen met zijn partners een ecosysteem gaat vormen; een kleine economie van activiteiten rond Oracle-technologie. "Wij streven naar meerdere verkoopkanalen, te weten direct, indirect en via Internet. Conflicterende situaties moeten we daarbij vermijden."
‘Eenvoud’ is het sleutelwoord dat Lane gebruikt bij de herstructurering van zijn partnerbeleid. Er komen vier niveaus van samenwerking, die onder één gemeenschappelijke paraplu-overeenkomst vallen. Contracten omvatten maximaal twee pagina’s en overeenkomsten zijn wereldwijd geldig, belooft Lane. De Oracle-topman betuigde zijn verbonden aan het nieuwe beleid: "We investeren 500 miljoen dollar per jaar in het partnerprogramma. Dit is belangrijk voor ons. Een derde van onze omzet komt uit het partnerkanaal."