Het is onacceptabel dat er onvoldoende geld beschikbaar is voor de integratie van ICT in het onderwijs. Dit schrijft de Vereniging voor het management in het voortgezet onderwijs (VVO) in een brief aan onderwijsminister Loek Hermans. De brief is een reactie op de aankondiging van Hermans nieuwe ICT-plannen voor het onderwijs te maken.
De VVO zegt de politieke partijen en de kamerleden te houden aan de uitvoering van het afgesproken beleid. Ook de Vereniging voor informatiekunde en informatietechnologie in het onderwijs (I&I) is niet te spreken over de aankondiging van Hermans. "Dit pikt het onderwijs niet", reageert bestuurslid Bob Hofman.
Minister Hermans gaf vorige week in een Tweede Kamerdebat aan dat het huidige ambitieniveau van het project Investeren in Voorsprong onhaalbaar is. Het ministerie beschikt hiervoor over te weinig geld. De plannen van ex-minister Jo Ritzen om ICT te integreren in het onderwijs lijken hierdoor in de prullenbak te verdwijnen. Ritzen wilde de scholen ondermeer laten beschikken over één computer per tien leerlingen en een aansluiting op het scholennetwerk Kennisnet. Daarnaast moest er geld vrijkomen om de docenten bij te scholen. Loek Hermans heeft nu aangegeven voor het einde van dit jaar een nieuw ICT-plan voor het onderwijs te presenteren. De voorhoedescholen, die inmiddels aan de integratie zijn begonnen, mogen gewoon doorgaan.
Kwalijke ontwikkeling
Hofman, tevens ICT-adviseur en trainer aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen vreest dat de sceptici gelijk gaan krijgen. "Deze ontwikkelingen zijn kwalijk voor de motivatie en draagvlak in het onderwijs." De VVO vindt dat de nieuwe minister alsnog de benodigde financiële middelen beschikbaar moet stellen voor de uitvoering van de plannen. De vereniging wijst op de brede steun die de plannen van minister Ritzen destijds kregen en de verwachtingen die inmiddels zijn gewekt. Volgens de VVO dreigt een tweedeling in de maatschappij als de plannen niet doorgaan. Voor de ontwikkeling van kinderen is het namelijk van eminent belang of er thuis een computer staat of niet. Als ieder kind op school met computers leert werken, verdwijnt deze ongelijkheid van kansen.
De VVO vindt dat bijstelling van de doelstelling om één computer per tien leerlingen te realiseren, alleen bespreekbaar is voor de laatste drie jaren van het lager onderwijs en de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs. Deze klassen kunnen eventueel genoegen nemen met één computer per vijftien leerlingen. De eerste vijf groepen van het lager onderwijs zouden met nog minder computers uit de voeten moeten kunnen. Gemiddeld komt de vereniging uit op één computer per 10,4 leerling. Deze lichte bijstelling zou voor de VVO bespreekbaar zijn.
Niet somber
Bert Zweers, VVO-Bestuurslid en portefeuillehouder ICT, is ondanks de dreigende tekorten niet somber. "In het onderwijs zijn we wel gewend met tekorten om te gaan." Hofman reageert minder laconiek. "Ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid nu minder geld uitgeeft aan de invoering van ICT. We zijn bezig met een ingrijpende vernieuwing van het onderwijs. Deze omslag kan niet voor minder geld plaatsvinden."
Volgens Jaap van der Veen, Business Markets Manager van Apple Nederland, dreigt er door de ontwikkelingen opnieuw uitstel. "Dat is een slechte zaak voor de scholen. Ook de leveranciers moeten weer wachten op duidelijkheid." Van der Veen hoopt dat Hermans het bedrijfsleven betrekt bij de ontwikkeling van zijn nieuwe plannen. Hij kan zich vinden in de oproep die directeur Hans Boom van het procesmanagement ICT Onderwijs onlangs in Computable deed aan het bedrijfsleven om meer te investeren. Hij plaatst wel de kanttekening dat dit soort giften pas interessant zijn voor de bedrijven als deze aftrekbaar zijn van de belasting. Dat is op dit moment nauwelijks het geval. "De politiek moet daarom de juiste randvoorwaarden creëren."