Het kabinet wil op 1 januari 1999 de beheerorganisatie GBA en de afdeling Reisdocumenten en Bevolkingsadministratie (RDB) in een geïntegreerd agentschap laten opgaan.
Dit agentschap is een formalisatie van de groeiende samenwerking tussen beide organisatie-onderdelen. De nieuwe naam is Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Minister Peper (Binnenlandse Zaken) kondigt dit aan in zijn nieuwe begroting.
Het GBA-projectbureau is sinds 1 januari van dit jaar een agentschap dat op enige afstand van het ministerie werkt. Binnenlandse Zaken speelt al langer met de gedachte op termijn de sector Reisdocumenten onder te brengen bij dit agentschap.
In 1999 wordt een periodieke audit verplicht voor gemeenten. Om de betrouwbaarheid van de gegevens verder te verhogen, zal de sectorale wet- en regelgeving worden aangepast. Dit maakt het mogelijk dat overheidsorganisaties bepaalde prestaties opschorten als geen juiste inschrijving in de GBA heeft plaatsgevonden.
De GBA gaat een belangrijke rol spelen bij de fraudebestrijding. Daartoe moet de kwaliteit van de GBA-gegevens verder verbeteren. Bovendien proberen overheden de betrouwbaarheid te verhogen van de gegevens die ze op basis van eigen aangifte van burgers registreren. Inmiddels zijn verschillende maatregelen ingevoerd die de kwaliteit moeten bevorderen.