Onder leiding van Rob Hoogstraten, voormalig Europees topman bij Tandem en Siemens Nixdorf, werkt het Nederlandse Supernova aan de herstructurering van de bedrijfsvoering. Dit voormalige Four Seasons gold ooit als veelbelovend leverancier van ontwikkeltools, maar is nooit doorgebroken op de internationale markt.
Ondanks de goede technologie had Supernova geen duidelijke strategie voor ogen", meent Hoogstraten. Anderhalve maand geleden kreeg hij als interim directeur het roer in handen en wil dat nu omgooien. Hij rekent het tot zijn taken om een nieuwe algemeen directeur te vinden, de organisatie te herstructureren en het vertrouwen terug te winnen. "De verkoopprocessen en relaties met partners moeten aangepast worden. Bovendien willen we ons niet meer alleen als leverancier van hulpmiddelen manifesteren. We gaan ons meer richten op het uitvoeren van projecten, eventueel in samenwerking met partners."
Hoogstraten meldt dat in de Verenigde Staten serieuze gesprekken plaatsvinden met twee partners. Technologische samenwerking en het gebruikmaken van elkaars kanalen staat bij de onderhandelingen centraal. Over drie weken verwacht het bedrijf officiële uitspraken te kunnen doen.
Neerwaartse spiraal
Het kwakkelende Supernova is recentelijk in een neerwaartse spiraal terecht gekomen. Geruchten over de slechte vooruitzichten van het bedrijf zwelden de laatste tijd aan. Nadat topman Graham Williams begin dit jaar opstapte, kon het bedrijf geen vervanger vinden. Oprichter Jossi Gil nam de touwtjes toen in handen als interim directeur. Ook de financieel directeur vertrok en op operationeel niveau verlieten tientallen productontwikkelaars en verkopers de organisatie. Het personeelsbestand kromp in van honderdvijftig begin dit jaar, tot honderd op dit moment.
De vergelijking met Usoft dringt zich op. Deze Nederlandse leverancier van ontwikkeltools werd eerder dit jaar na teleurstellende resultaten overgenomen door het Israëlische ATL. Hoewel Supernova met investeerder Gilde Investment ook over verkoop gesproken heeft, is dit volgens Hoogstraten geen optie meer: "Als je er niet meer in gelooft moet je de zaak inderdaad uitkleden en verkopen. Maar de overtuiging dat Supernova met de juiste verkoopkanalen en strategie snel kan groeien is nog steeds sterk aanwezig." De markt voor ontwikkeltools is druk bezet en de concurrentie is moordend. Maar Hoogstraten denkt dat Supernova een belangrijke speler kan zijn op het gebied van applicatie-integratie, dat met alle jaar 2000- en euro-projecten de dominerende markt is geworden. "We zijn bezig met het definiëren van een drietal doelmarkten waar we snel zaken op willen doen."
Voor een bedrijf dat zich in een roerige periode bevindt, is het moeilijk om een nieuwe koers te varen en intern en extern het vertrouwen terug te winnen. "Maar de negatieve spiraal moet doorbroken worden. Dat kan het beste met een nieuw bloed." Gilde toonde afgelopen juni nog zijn vertrouwen door een vervolginvestering van twee miljoen gulden in Supernova te pompen, nadat in 1996 al een bedrag van vier miljoen naar het softwarebedrijf ging.