Erp-software ondersteunt tegenwoordig zo’n beetje alle bedrijfskritische processen, zoals verkoop, financiën, voorraadbeheer, productie en klantenservice. De achilleshiel kan echter de interne IT-infrastructuur zelf zijn. Erp-pakketten beheren dit niet. Daarvoor is software op de markt verschenen: ‘internal resource planning’, ofwel irp.
De term irp komt uit de koker van de Gartner Group. "Erp-applicaties zijn gericht op zakelijke processen", zegt een analist van het onderzoeksbureau. "Maar het besturen van een IT-omgeving is ook een zakelijk proces en heeft ondersteunende software nodig. Het gaat dan niet om de reeds bestaande storingbewakings-systemen, maar om een integrale aanpak voor het beheer van de gehele infrastructuur." Het managen van IT-processen moet hoogst serieus genomen worden, vindt de analist. Uiteindelijk gaat het er volgens hem zelfs om de IT-infrastructuur zo in te zetten dat de zakelijke processen verbeteren.
Bedrijfskritisch
De Amerikaanse softwareleverancier Peregrine System is een voorbeeld van een bedrijf dat zich op irp-software heeft toegelegd. In de jaren tachtig leverde het bedrijf software-oplossingen en bijbehorend advies voor mainframes. Begin jaren negentig vond een heroriëntatie plaats en bood Peregrine helpdeskdiensten aan voor client/server- en mainframe-omgevingen. Volgens topman Stephen Gardner is deze dienstverlening uitgebreid tot zogeheten infrastructuur-managementsystemen, oftewel irp-software. Peregrine beschikt over de twee softwarebundels Servicecenter (het vroegere helpdesk-pakket) en Assetcenter (nieuw pakket dat IT-activa beheert) die gekoppeld kunnen worden met de managementbeheersystemen Tivoli, SMS, HP Openview en CA Unicenter.
"Het beheren van interne IT-bronnen is door de opkomst van allerlei communicatiesystemen steeds belangrijker geworden", zegt Gardner. "Er is een bedrijfskritische infrastructuur ontstaan die altijd in de lucht moet zijn. Organisaties zijn veel geld kwijt aan het beheer van de IT-bedrijfsmiddelen en het doorvoeren van veranderingen. Het gaat niet alleen om het registreren en oplossen van problemen, maar ook om het invoeren van nieuwe software of systeembrede veranderingen. Bij een multinational als Shell, waaraan wij diensten leveren, is dat met zo’n honderdduizend werknemers geen eenvoudige klus."
Machinepark
"Maar het beheren van de IT-infrastructuur omvat nog veel meer," betoogt Gardner. "Het gaat ook om het managen van service level agreements en andere contractvormen, het vastleggen van afspraken met het personeel, het zicht houden op inhuur, het bijhouden van licenties en lease-apparatuur of het machineparkbeheer. Bij acquisities bijvoorbeeld krijgt de overnamepartij te maken met een hoop extra PC’s en andere computers. Die zullen toch geïnventariseerd en geregistreerd moeten worden."
Gardner is het niet eens met de kritiek dat zijn producten op veredelde helpdeskpakketten lijken. "De term ‘helpdesk’ zorgt in de markt voor veel verwarring. Het leidt de aandacht af van andere IT-infrastructuurzaken die ook ondersteund moeten worden. Wat dat betreft vind ik een onderscheid tussen het extern gerichte ‘erp’ en het intern gerichte ‘irp’ duidelijker."