In lijn met wat de meeste IT-leveranciers graag horen, stond Internet en elektronische handel centraal tijdens het IT-forum van IDC. Gouden bergen voorspelde marktonderzoeker IDC op haar conferentie ‘European IT-forum’.
Nu valt er echter nog geen droog brood te verdienen in Cyberspace, zo liet het bureau weten bij monde van vice-president Internet Research, Frank Gens. Voor elke dollar die via Internet wordt verdiend, moet 1,88 dollar worden geïnvesteerd, zo hield hij zijn gehoor voor. Marktonderzoeker Gens stelt dat er pas in eerste helft van de volgende eeuw geld verdiend wordt met handel via het Internet. "Daarvoor moeten bedrijven nu investeren en zich niet laten afschrikken door het feit dat er nog geen geld binnenstroomt." Voorbeelden van succesvolle bedrijven bleven beperkt tot de bekende verhalen over Cisco en Hewlett-Packard.
Hét moment
IDC becijfert dat bedrijven dit jaar wereldwijd 211 miljard dollar in online-activiteiten steken. Daarmee genereren ze een kleine 32 miljard dollar aan omzet. In 2002, zo verwacht IDC, besteden bedrijven voor 954 miljard aan Internet-gerelateerde werkzaamheden. Tegen die tijd zal het een dollar aan infrastructuur kosten om er drie te verdienen. Toch adviseerde Gens de eindgebruikers die naar de IDC-conferentie in Parijs waren gekomen dat zij hun management er nu van moeten overtuigen dat dit het moment is om te investeren in Internet. "Wie nu investeert kan over vier jaar beginnen met oogsten", luidde zijn optimistische inschatting.
Gens meent dat de wijze waarop Europeanen Internet omarmen en gebruiken, sterk afwijkt van de Amerikaanse reactie. "Hier in Europa willen gebruikers eerst overtuigd worden van het nut van een toepassing." Louter fascinatie voor technische mogelijkheden is onvoldoende om mensen in Europa te verleiden tot het gebruik van Internet.
Baan
IDC had Jan Baan uitgenodigd als een van de keynote speakers. Nu hij wat meer afstand heeft genomen van de dagelijkse beslommeringen van zijn bedrijf, greep hij de kans om zijn succesverhaal uit de doeken te doen. In de voor hem kenmerkende nuchterheid gaf hij ronduit toe dat er geen grote meeslepende visie onder Baan ligt. "Ik ben geen visionair. Wij hebben ervoor gewaakt te afhankelijk te worden van een bepaalde toeleverancier. Zorg ervoor dat je flexibel blijft. En wees opportunistisch. Als je een component tegenkomt die beter is dan wat wij maken, gooi je eigen software er dan uit." Het jaar 1993 bestempelde hij als een crisisjaar, waarin hij en zijn broer afscheid moesten nemen van een zeer informeel georganiseerd bedrijf. "Vergaderen dat deden we niet, want daar hield ik niet van." Onder druk van de groei werd het bedrijf strakker georganiseerd.
Ook Bill Gates was naar Parijs gekomen. Hij hield de IT-gemeenschap voor dat zijn rivaal van Oracle, Ellison er tijdens het IDC IT-forum twee jaar geleden stevig naast zat toen hij de loftrompet afstak over de netwerk computer. Vragen over het justitiële onderzoek naar vermeende monopoliepraktijken van Microsoft mochten niet gesteld worden. Wel liet Gates weten dat Microsofts belangstelling voor informatieproducten van tijdelijke aard is. Over de aankoop van ondermeer nieuwsdiensten, foto-archieven en andere informatiediensten, zei Gates: "We moesten hierover beschikken om producten te kunnen maken, maar het is geen kernactiviteit van ons."