Het is een rare wereld die IT-wereld. Met enige trots constateren wij dat automatisering eindelijk met twee benen op de grond is komen te staan, maar gelijktijdig zweven we nog als het om kostenbewustzijn gaat. Naast kapitaal, arbeid en grondstoffen is automatisering uitgegroeid tot de vierde productiefactor. ‘Niets bijzonders aan’, klonk de boodschap tijdens de jaarlijkse Europese conferentie van marktonderzoeker IDC.
Of toch wel? IT kan zich nog steeds zaken permitteren waar menig algemeen directeur een nachtmerrie van krijgt, zo bleek in Parijs. Met veel gevoel voor marketing en hype werd e-commerce daar verheven tot het centrale thema waar zo’n vierhonderd IT’ers op afkwamen. Iedereen moet hier wat mee doen, zelfs als er niets mee verdiend wordt. IT-managers werd verzocht met de cijfers van IDC onder de arm naar hun directie te stappen met de mededeling dat er nu geïnvesteerd moet worden in Internet. De vraag naar de opbrengst moet op zijn vroegst over een jaar of vier worden gesteld. Tegen die tijd kan er geoogst worden. Uitgangspunt is dat Internet-handel nu niet lonend is.
Over het rendement van IT doen veel spookverhalen de ronde. Veel bedrijven slagen er nog steeds niet in de baten van automatisering voor bedrijfsprocessen goed te kwantificeren. Maar directies kunnen zich vast voorbereiden op de volgende golf investeringskosten. IDC schreef voor automatiseerders een blanco cheque voor Internet uit met het verzoek deze bij de directie te incasseren. Zo simpel is dat. Automatiseren is een prachtig vak.