De bedrijfskundige en sociale vaardigheden van automatiseerders winnen aan belang. In Amerika beoordeelt 97 procent van de bedrijven hun sollicitanten voor de IT-afdeling op deze ‘softe’ kwaliteiten. Dat is 12 procent meer dan in 1996. Dit blijkt uit een onderzoek van RHI Consulting onder 1400 Amerikaanse chief information officers, de directieleden die zich met automatisering bezighouden.
De onderzoekers menen dat de automatiseerders over dezelfde contactuele eigenschappen moeten beschikken als de vroegere plattelandsdoktoren. Deze artsen moesten vaktechnische informatie uitleggen aan de patiënten. Aangezien IT’ers meer en meer in contact komen met eindgebruikers, moeten ook zij de informatie kunnen presenteren aan non-technici. Een goed gevoel voor humor is hierbij volgens RHI een belangrijk hulpmiddel.
Doordat steeds meer bedrijven netwerken aanleggen en online-diensten aanbieden, moeten automatiseerders die deze processen ondersteunen een goed inzicht hebben in de bedrijfskundige aspecten van deze ontwikkelingen.
Van de ondervraagden noemde 33 procent sociale vaardigheden de belangrijkste eigenschap waarover een automatiseerder moet beschikken. In totaal gaf 22 procent de voorkeur aan schriftelijke en verbale vaardigheden. Ongeveer 21 procent meent dat automatiseerders vooral goed onder druk moeten kunnen werken. Nog eens 16 procent waardeerden bedrijfskundige kennis en een professionele inslag het hoogst. MC