De curator van het in staat van faillissement verkerende Texaanse farmaceutische bedrijf Foxmeyer eist van SAP een bedrag van vijfhonderd miljoen dollar schadevergoeding. SAP’s R/3-software zou er mede de oorzaak van zijn dat Foxmeyer in problemen raakte. In een andere rechtszaak wordt ook de voormalige accountant van Foxmeyer, Deloitte & Touche, voor vijfhonderd miljoen dollar aangeslagen.
De bewindvoerders van Foxmeyer beschuldigen de Amerikaanse SAP-dochter van ondermeer fraude, nalatigheid en contractbreuk. "Deze zaak mist elke grond", stelt Eric Rubino, senior vice-president van SAP America aan de ‘Wall Street Journal‘. "Het is in strijd met de feiten. SAP is alle contractuele verplichtingen nagekomen en wij zijn dan ook van plan om ons met kracht te verdedigen tegen deze aantijgingen." Deze rechtszaak en die tegen Deloitte & Touche volgen op een eerdere juridische procedure die door de bewindervoerders van Foxmeyer is aangespannen tegen Andersen Consulting, het bedrijf dat heeft geholpen met de implementatie van de SAP-software.
Chapter 11
Foxmeyer was ooit een grote onderneming met een omzet van vijf miljard dollar. Maar in augustus 1996 zocht het bescherming tegen zijn schuldeisers door een beroep te doen op ‘Chapter 11’, het Amerikaanse equivalent van surseance van betaling. In de zomer van 1993 werd het contract getekend om de bewuste SAP R/3-software te installeren. R/3 zou ondermeer gebruikt worden om de voorraadsystemen van de 23 pakhuizen te integreren.
In het najaar van 1994 vertelde SAP dat dit niet mogelijk was, zo luidt de aanklacht. Slechts zes distributiecentra konden facturen versturen via het nieuwe systeem. Sterker, het nieuwe systeem kon niet meer dan tienduizend klantorders per nacht afhandelen terwijl het oude systeem er 420.000 aankon. De totale kosten van de gewraakte SAP-implementatie worden geraamd op meer dan 36 miljoen dollar, inclusief de kosten voor de softwarelicenties.
Nederland
Problemen met SAP-software zijn ook elders in de wereld, waaronder in Nederland, niet vreemd. Hier liep softwarehuis Origin begin dit jaar nog een achterstand in de factuurverwerking op als gevolg van de invoering van een nieuw SAP-systeem. Uitgeverij Kluwer maakte enige jaren geleden een voortijdig einde aan een SAP-project.
Uit een recent onderzoek uitgevoerd door Arhur Andersen in opdracht van Computer Associates, blijken de bedrijfsverliezen als gevolg de uitval van erp- en e-mailsystemen zeer aanzienlijk zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van de Merit (Maximizing the Efficiency of Resources of Information Technology) website tijdens het CA-World 1998 congres. De bijna negenhonderd respondenten gaven aan dat de uitval van een erp-applicatie per uur gemiddeld 35.950 dollar kost. Meer dan 20 procent van de respondenten meldde jaarlijkse verliezen die schommelden tussen de 9,3 en 10,7 miljoen dollar als gevolg van erp- en e-mail problemen. De duur van de ongeplande applicatie-uitval is gemiddeld 2,8 uur per week.
De respondenten maken gebruik van de bekende erp-pakketten. Ongeveer 17 procent gebruikt SAP R/3, eenzelfde percentage heeft Peoplesoft in gebruik en ruim 15 procent werkt met Oracle erp-applicaties. De complete onderzoeksresultaten zijn te zien op: http://www.meritproject.com/survey_results.htm.