Webwinkels in Nederland zullen voorlopig nog weinig omzet maken, stelt het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) in een nieuwe studie.
Wel zal elektronische handel op termijn ingrijpende gevolgen hebben voor het contact tussen winkeliers, ook die met echte winkels, en hun klanten. Vooral van beter een-op-een contact, gepersonaliseerde diensten en online klachten kunnen bedrijven profiteren, meent het EIM. De studie noemt als ‘elektronische omzet’ in Nederland een cijfer van 10 miljoen gulden over de eerste negen maanden van 1997.
Succes met een webwinkel kan alleen ontstaan uit het volgen van de wensen van de consumenten, stelt het EIM. Het rapport meldt ook dat eenderde van de Nederlanders in 1997 van plan was elektronisch te gaan winkelen. Naast Internet behandelt het rapport ook EDI. Als definitie van e-commerce gebruikt het EIM ‘het geheel van zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd, waarbij drie groepen participanten zijn betrokken die daarmee specifieke diensten nastreven.’ De studie ‘De betekenis van Electronic Commerce voor partijen in ketens van consumptiegoederen’ is gefinancierd door het Ministerie van EZ en verschijnt in de serie ‘Strategische Verkenningen’. AG