Het bedrijfsleven moet zich meer inspannen om het ICT-project Investeren in Voorsprong te laten slagen. Dit zegt directeur Hans Boom van het procesmanagement ICT Onderwijs, de organisatie die de plannen uitvoert. "Als bedrijven het belangrijk vinden dat ICT een plaats krijgt in het onderwijs, zou ik zeggen ‘kom maar op’!"
Onlangs verschenen er berichten in de pers over de tekorten waarmee de nieuwe minister van Onderwijs Loek Hermans kampt. De bewindsman zou zeshonderd miljoen gulden tekortkomen voor de invoering van computers in het onderwijs. "Wij beschikken over 670 miljoen gulden", zegt Boom. "Dat is best een heleboel geld. Misschien is het niet genoeg." De suggestie dat minister Ritzen zijn opvolger aanraadt om, gezien de financiële problemen, het onderwijsnetwerk Kennisnet te schrappen, noemt Boom heel slecht. "Met Kennisnet leggen we een infrastructuur aan voor het gehele onderwijs. Het zou doodzonde zijn als dit niet doorgaat." De directeur geeft aan dat de invoering van ICT in het onderwijs een geïntegreerd proces is. Het bestaat ondermeer uit machines, netwerken, het ontwikkelen van educatieve software en bijscholing van docenten. Als Kennisnet komt te vervallen, bestaat volgens Boom het gevaar dat het project verzandt in "eilandautomatisering".
Oproep
Hans Boom roept het bedrijfsleven op meer te investeren in het project. Als voorbeeld noemt hij de enorme hoeveelheid geld die bedrijven besteden aan omscholing van schoolverlaters. Ondernemingen vinden dat deze mensen extra onderwijs nodig hebben, voordat ze aan de slag gaan. "Dit soort opleidingen zou meer in het onderwijs geschoven kunnen worden", aldus Boom. Op deze manier beschikken de studenten over meer praktijkkennis, waardoor de aansluiting op de arbeidsmarkt makkelijker tot stand komt. Het ministerie zou op deze manier meer financiële armslag krijgen. "Banken kunnen bijvoorbeeld samen met het onderwijs economische programma’s ontwikkelen. Zo beschikken schoolverlaters over economische kennis waar banken iets aan hebben."
Andere middelen
De directeur ziet nog andere mogelijkheden om aan het benodigde geld te komen. Zo heeft het ministerie van Onderwijs veel geld geïnvesteerd in klassenverkleining. In de praktijk blijkt dat veel scholen dit niet uit kunnen voeren wegens bouwkundige bezwaren. Ook zijn er vaak onvoldoende leerkrachten beschikbaar. "Waarom zouden we een deel van dit geld niet gebruiken voor de invoering van ICT in het onderwijs", vraagt Boom zich af. "Beide projecten dienen tenslotte het onderwijs te verbeteren. Als je deze verbetering niet uit het ene potje kunt betalen, moet dit misschien gebeuren met een ander potje." Boom roept ook de ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken op geld voor het project vrij te maken. Het eerstgenoemde ministerie heeft een actieplan opgesteld om te investeren in elektronische snelwegen en Binnenlandse Zaken wil gebruik gaan maken van de infrastructuur die voor het onderwijs wordt aangelegd.
Educatief gebruik PC’s neemt toe
De populariteit van educatieve software haalt die van de spelletjes in. Nederlandse computergebruikers besteden 43,8 procent van hun computertijd aan educatief gebruik. Dit is bijna net zoveel als de tijd die gebruikers aan spelletjes besteden. Dit blijkt uit een onderzoek van IBM naar het educatief gebruik van computers. De onderneming maakte de resultaten hiervan deze week bekend.
De educatieve functie is voor 93 procent van de Nederlandse ouders een belangrijke reden voor de aankoop van een PC. In 80 procent van de huishoudens moedigen ouders educatief gebruik van de computer aan. Op de vraag hoe belangrijk computervaardigheden zijn voor de ontwikkeling van hun kind scoorden Nederlandse ouders gemiddeld 8,4 op een schaal van tien. Overigens zijn ouders en specialisten erover eens dat computervaardigheden wel degelijk een gunstig effect hebben op studieresultaten, aldus IBM.