IT-dienstverlener Origin sluit dit jaar af in de zwarte cijfers. Alle onderdelen dragen sinds kort bij aan de winst, ook zorgenkinderen als de vestigingen in Brazilië en Frankrijk. Opsplitsing en overname van Origin door derden is uitgesloten. Dit verkondigde ceo Robert Pickering afgelopen maandag in zijn allereerste persoptreden, die er voornamelijk op was gericht om de negatieve geruchtenstroom een halt toe te roepen.
De pers, die in groten getale aanwezig was, had duidelijk op iets anders gerekend dan Pickerings goed nieuws show (‘we are a friendly company’). Verder dan het presenteren van het bijna voltallig aanwezige nieuwe managementteam, het uitspreken van een winstverwachting en de nadrukkelijke ontkenning dat Origin in de verkoop gaat, kwam hij niet. "Kijk maar, Louis Gerstner (ceo IBM) zit hier niet, die had blijkbaar iets beters te doen", grapte Pickering. De nieuwe organisatiestructuur, de aangekondigde reden voor de persbijeenkomst, kwam door de recente publicaties over verkoop niet aan de orde.
Organisatie
Toch is het een aangepaste organisatie die Origin daadwerkelijk naar de top van IT-ondernemingen moet leiden. Het bedrijf krijgt drie poten; Professional Services, Enterprise Solutions en Managed Services.
Onder Professional Services rangschikt Origin een aantal zogenoemde ‘service lines’: transformation consulting, business applications solutions, technical automation, desktop services, electronic commerce en millennium/euro. De poot Enterprise solutions omvat de bestaande erp-service lijnen: Baan, QAD en SAP.
Het nieuwe Managed Services ten slotte, gaat zich vooral bezighouden met beheer en onderhoud van applicaties en de technische infrastructuur bij klanten. Dit lijkt dus de outsource-club van Origin te worden. Managed services zal zijn diensten aanbieden via een mix van Origin-bedrijven en partners.
In de komende jaren ziet Pickering Origin groeien in lijn met de markt. De markt groeit momenteel met een percentage dat tussen de 19 en 23 procent ligt. De winstgevendheid zal aanzienlijk sterker toenemen. Aan de twee belangrijkste problemen, de lage bezettinggraad (te weinig ‘factureerbare uren’) en slechte langlopende contracten, wordt gewerkt. Goed ingelichte bronnen binnen het bedrijf weten dat die slechte contracten vooral overeenkomsten betreffen met moeder Philips. Origin is voor 35 procent van zijn omzet afhankelijk van Philips en verzorgt ongeveer 60 procent van de automatisering binnen het elektronica-concern. Pickering ziet geen bezwaar in die afhankelijkheid. "Het is goede business en ik word niet gedwongen om zaken te doen."
Negatieve pers
Op de persconferentie besteedde Pickering zijn spreektijd voornamelijk aan het uitleggen waarom een overname en splitsing van Origin niet aan de orde is en onwenselijk geacht moet worden. De samenhang tussen de onderdelen van het bedrijf zou verloren gaan. Grote klanten verlangen een wereldwijd full service bedrijf. Als er al wat in de verkoop gaat, dan zullen dat kleine, niet-strategische onderdelen zijn; onderdelen goed voor niet meer dan enkele miljoenen guldens omzet. Origin wil met name groeien door zich te richten op de erp-markt (SAP, Baan en QAD) en de financiële dienstverlening.
Dat de Origin-ceo met alle in berichten genoemde overname-kandidaten praat, moet niet gezien worden als voorbode voor een op handen zijnde verkoop. "Onze grootste concurrenten zijn tevens onze partners. Wij winnen een project van een grote opdrachtgever en dan wordt bijvoorbeeld onze concurrent IBM subcontractor."
Pickering verbaast zich er dus over dat het bedrijf zoveel negatieve pers over zich heen krijgt. "We zien dat alleen in Nederland", stelt hij. De relatie met de pers zal daarom opener worden. Die nieuwe openheid gaat evenwel niet zover dat hij bekend wil maken hoeveel opties de leden van het Origin-managementteam bezitten.