Transfer Solutions heeft een forse uitbreiding ontwikkeld voor de beheertool Oracle Enterprise Manager. Het softwareproduct, ‘Het Oog’ genoemd, kan integraal met de beheertool gebruikt worden. Alle monitor-acties op Oracle-databases zijn ermee te automatiseren en bepaalde gebeurtenissen kunnen via e-mail of pagers aan de databasebeheerder bekend worden gemaakt.
Sinds versie 7.3 levert Oracle een volwassen grafische beheertool voor zijn database. "De Enterprise Manager biedt basisfunctionaliteit voor het monitoren en het uitvoeren van beheeracties op Oracle-databases", aldus Corné van den Beemd van Transfer Solutions die de uitbreiding ontwikkelde. De Oracle-tool geeft bijvoorbeeld een signaal als de database uit de lucht is.
"Met ‘Het Oog’ kun je alles monitoren wat je maar in de gaten wil houden. Wij hebben het twee maanden geleden voor elkaar gekregen dat gebeurtenissen, ofwel user defined events, rechtstreeks kunnen rapporteren van de database naar de managementconsole", vervolgt Van den Beemd. Oracle hield dat niet voor mogelijk. Gebruikers kunnen nu een op maat gesneden beheeromgeving of monitor bouwen.
Preventief
"Problemen kunnen vooraf opgespoord worden, waardoor preventief in plaats van ad hoc databasebeheer mogelijk is", aldus Marc Berkenbosch, manager van de afdeling DBA Solutions. Omdat ‘Het Oog’ een native Oracle-toepassing is, kunnen gebruikers van de Enterprise Manager er zonder extra opleiding mee aan de slag.
Het nieuwe product heeft volgens Berkenbosch twee voordelen. Het automatisch monitoren van databases leidt in de eerste plaats tot een tijdsbesparing. "Een klant van ons overwoog een tweede databasebeheerder in dienst te nemen. In plaats daarvan gebruiken ze nu ‘Het Oog’. In geval van calamiteiten springt Transfer Solutions in." Het tweede voordeel, zo betoogt de manager, is dat preventief databasebeheer een hogere kwaliteit tot gevolg heeft. "Als de database rommelig in elkaar steekt piept de tool in het begin behoorlijk."
"Het doel is", zo gaat Van den Beemd weer verder, "om de potentiële databaseproblemen naar nul terug te brengen. De meeste databaseproblemen had je achteraf bekeken kunnen voorzien. ‘Het Oog’ kijkt gewoon continu of de processen zich binnen de vastgestelde marges bewegen."
Onvrede
Transfer Solutions ontstond in 1995 nadat negen Oracle-medewerkers uit onvrede met het personeelsbeleid besloten hun krachten in een eigen organisatie te bundelen. "Bij Oracle zijn Consultancy, Onderzoek en Opleidingen gescheiden werelden. Het is niet mogelijk verschillende activiteiten te combineren in één baan", zegt Agnes Snellers, lid van de directie van het inmiddels zestig medewerkers tellende Transfer Solutions. Na een jaar was de relatie met Oracle overigens weer hersteld en nu is de samenwerking goed te noemen: "We verkopen licenties en verzorgen seminars voor Oracle."
Snellers promoot een organisatiewijze waarbij medewerkers vrijheid genieten, kwaliteit boven snelle groei staat en managers meer een faciliterende dan een autoritaire rol vervullen. Het bedrijf startte met consultancy, systeemontwikkeling en opleidingen op het gebied van Oracle. Al snel voegde het daar databasebeheer en netwerkdiensten aantoe. Evenals onderzoek naar nieuwe technologische ontwikkelingen als objectoriëntatie en Oracle 8.
In de filosofie van Transfer Solutions staat de mens centraal: "Onze medewerkers hebben gemiddeld tussen de vijf en de tien jaar ervaring met Oracle. Dat is veel in Oracle-land. Die expertise willen we overbrengen naar onze klanten." Transfer Solutions voert weinig volledige projecten uit, maar adviseert over de wijze waarop Oracle-projecten op de rails gezet kunnen worden. KPN Telecom, CMG, Origin, Robeco en de Postbank staan op de klantenlijst. Transfer Solutions wil kennis overdragen en daarmee klanten zelfstandig maken. ‘Het Oog’ is een product van die filosofie.