"Beleggers op Wall Street denken allemaal dat het steeds slechter gaat met de erp-markt naarmate we dichter bij het jaar 2000 komen. De erp-markt is echter meer gekoppeld aan de robuuste Amerikaanse economie dan aan het naderende millennium-gevaar. Industrieën besteden steeds meer geld aan machinerie, nieuwe producten en dienstverlening. Investeringen in erp maken daar een groot deel van uit." Tony Friscia, directeur van onderzoeksbureau AMR uit Boston, voorspelt dat de erp-markt na 2000 stevig blijft doorgroeien met 37 procent per jaar, van de huidige 11 naar 52 miljard dollar in 2002.
In het onderzoeksrapport ‘Enterprise Resource Planning Software report, 1997-2002’ negeert AMR niet dat de erp-markt wel een steuntje in de rug ondervindt van de vervangingsmarkt in verband met het jaar 2000, maar concludeert dat de werkelijke groei door drie andere factoren veroorzaakt wordt. Leveranciers als SAP, Oracle, Peoplesoft en Baan storten steeds nieuwe producten uit over de markt, breiden hun bestaande markt steeds verder uit en concentreren zich tenslotte steeds meer op nieuwe verticale marktsegmenten.
Verkoopargument
Oracle kan zich vinden in de conclusies van de onderzoekers. "Hoewel het jaar 2000 wel degelijk een verkoopargument is, zijn nieuwe productontwikkelingen als het beheer van toeleveringsketens de drijvende factoren achter onze groei", zegt Marc Dalmulder, Product Manager Applications van Oracle Nederland.
Human resources, beheer van toeleveringsketens, analyse, verkoop en marketing zijn de nieuwe markten waar erp-leveranciers zich op richten. De acquisitie van Aurum door Baan en de ontwikkeling van een gegevenspakhuis door SAP zijn goede voorbeelden van deze door AMR onderkende groeifactor. Erp-bedrijven creëren daarmee een nieuwe markt binnen hun bestaande gebruikersgroep. "Het is makkelijker nieuwe functionaliteit aan bestaande klanten te verkopen, dan nieuwe te moeten opsporen", aldus Dalmulder.
Het toenemend aantal gebruikers binnen een bedrijf dat met het erp-systeem gaat werken, is verantwoordelijk voor de tweede groeifactor. Door het grotere aanbod van functionaliteit zal het aantal medewerkers dat gebruik maakt van erp-software groeien van 10 tot 20 procent naar 40 tot 60 procent in 2002. Dit genereert de nodige licentie-omzet voor de betrokken erp-leveranciers.
Traditioneel
Ten derde signaleert AMR dat erp-leveranciers naast de traditionele industriële markt, steeds meer andere verticale markten als gezondheidszorg, overheid, nutsbedrijven, onderwijs en telecommunicatie bedienen. Met name Baan en SAP stellen zo hun toekomstige omzet veilig. Dalmulder weet dat Oracle verticale oplossingen heeft voor de overheid en CPG (consumer packaged goods). "Verder zijn er vaak partners die met de nodige materiekennis werken aan verticale oplossingen van Oracle Applications."
De stormachtige groei van de erp-markt lijkt dus nog niet voorbij. De laatste jaren leggen de erp-leveranciers steeds meer nadruk op de markt van middelgrote bedrijven. Maar AMR toont nu aan dat als gevolg van de productontwikkeling van Oracle, SAP en Baan de markt als geheel dus fors blijft groeien; met of zonder jaar 2000. "Gegeven de tijd die nodig is voor selectie en implementatie van erp-software is de deadline voor het oplossen voor het jaar 2000 probleem eigenlijk ook al voorbij", zegt AMR’s Friscia.