EDS-topman Les Alberthal heeft zijn aftreden aangekondigd. Tot er een opvolger is gevonden zal hij nog aanblijven als chairman en chief executive officer.
Alberthal werkt al ruim dertig jaar bij het automatiseringsconcern, waarvan de laatste twaalf jaar als ‘ceo’. De 54-jarige EDS-veteraan geeft om persoonlijke redenen – onder andere om meer tijd te besteden aan zijn familie – zijn topfunctie op. Hij vertrekt echter niet met lege handen: er ligt een gouden handdruk van 35 miljoen dollar in het verschiet in de vorm van converteerbare aandelenopties, een vijfjarig contract voor advieswerk en een pensioenuitkering. EDS brengt het lucratieve afscheidsgeschenk ten laste van het derde kwartaal.
Analisten denken dat er op Alberthal lichte druk werd uitgeoefend om zijn positie op te geven. Als bewijs hiervoor voeren zij aan dat zijn optieregeling, waarbij het aantal uitgegeven opties afhankelijk was van de resultaten van EDS, nu is veranderd in een converteerbare regeling. Daardoor wordt zijn vertrek aantrekkelijk gemaakt. Ook de mededeling van EDS dat het de opvolger buiten de kringen van het bedrijf zoekt, beschouwen analisten als een teken dat de Texaanse automatiseerder op zoek is naar vers bloed. EDS zelf meldt dat het behoefte heeft aan nieuw management dat verstand heeft van recente ontwikkelingen als Internet en elektronische handel.
De afgelopen twee jaar verliepen moeizaam voor EDS. Na de loskoppeling van moedermaatschappij General Motors in 1996 kampte het IT-bedrijf met hoge afschrijvingen, hoge indirecte kosten en moeizaam verlopende grote uitbestedingscontracten.
Reorganisaties, waarbij enkele duizenden oudere werknemers afvloeiden, pasten in het beleid het bedrijf om te buigen van een specialist op het gebied van mainframe-gegevensverwerking tot een flexibeler opererend bedrijf dat tevens actief is in gedistribueerde omgevingen.
Alberthal is pas de tweede topman in het 36-jarige bestaan van EDS. Hij volgde in 1986 de roemruchte Amerikaanse ex-presidentskandidaat Ross Perot op. De oprichter van EDS kreeg na de overname door General Motors in datzelfde jaar knallende ruzie met GM-baas Roger Smith en pakte zijn biezen. RS