IBM meldt dat het zich terugtrekt als officiële wereldwijde sponsor van de Olympische Spelen. De firma kon het niet eens worden met de Internationale Olympische Commissie (IOC) over de prijs voor een nieuwe overeenkomst met een looptijd van acht jaar.
"Wij kunnen die investering niet verantwoorden op basis van de te verwachten marketing-opbrengsten", aldus IBM.
Doordat de omvang van de Olympische Spelen alsmaar toeneemt, is de vereiste informatietechnologie steeds complexer en dus duurder. In het verleden leverde IBM die technologie gratis, maar het bedrijf besloot voor toekomstige Spelen geld te vragen aan het IOC. "De Commissie was het wel met ons eens over de totale kosten, maar kon zich niet vinden in het deel dat zij zou moeten opbrengen", meldt een woordvoerder van IBM. Berichten deden inmiddels al de ronde dat de twee partijen in onmin zijn geraakt vanwege IBM’s kostenramingen.
Daarnaast zouden ook de technische problemen waar de firma tijdens de Spelen in Atlanta mee te maken kreeg, een rol spelen. Het is nog niet bekend welke stappen IOC en IBM nu elk gaan nemen. Het IOC zoekt andere IT-leveranciers en IBM is voorlopig nog druk bezig met de technische voorbereidingen voor de Spelen in Sydney, die in 2000 plaatsvinden.