IBM brengt een oplossing op de markt voor betere service bij e-commerce. Deze software maakt het mogelijk bepaalde website-bezoekers voorrang te geven. Een voorloper van de software is getest tijdens de Olympische Spelen in Nagano. Snelheid en efficiency zal hierdoor toenemen, maar een groep bezoekers loopt de kans nooit meer aan de beurt te komen.
De software van IBM is geïntegreerd in de Websphere-serie en maakt gebruik van de zogeheten quality of service (QoS). De kern van deze oplossing bestaat uit twee onderdelen. Allereerst moet de software via een database onderscheid maken tussen categorieën bezoekers. Vervolgens moet er een reële melding worden gemaakt van wachttijden. Hewlett-Packard heeft eerder samen met Cisco Systems onder de naam WebQoS een soortgelijke product op de markt gebracht. Cisco brengt nieuwe QoS-software plus een nieuwe routing-module, die netwerk-switching en routing versnelt.
Door deze oplossing zal elektronische handel sneller en efficiënter verlopen. Keerzijde is dat een belangrijk kenmerk van het web, gelijkheid voor allen, daarmee zal verdwijnen.
Onaanvaardbaar
Ondanks de continue investeringen van de telecombedrijven lijkt overbelasting op het web alleen maar toe te nemen. Volgens het Amerikaanse bureau Zona Research zijn web-winkels daar vaak – succesvolle – slachtoffers van. Lange wachttijden zijn bij elektronische handel echter onaanvaardbaar. Klanten kunnen dit niet rijmen met de snelheid die deze vorm van handel belooft en verdwijnen.
Een extra complicatie vormen de zogenoemde bandwidth bandits. Dat zijn vaak jonge websurfers zoals studenten, die via snelle universiteits-lijnen een zwaar beslag leggen op servercapaciteit. Verder vergen ook essentiële ontwikkelingen binnen e-commerce zoals beveiligingsprotocollen SET en SSL, meer bandbreedte, plus de autonome groei van het aantal surfers en elektronische winkels.
Crisis in Azië
Hoe het fout kan gaan, bleek vorig jaar. Bij het uitbreken van de financiële crisis in Azië wilden duizenden Amerikaanse beleggers op dezelfde dag hun aandelen verkopen – ook via Internet. De vertragingen op het web liepen snel gigantisch op voor de ongeveer 1,5 miljoen elektronische investeerders in de Verenigde Staten. Effectenmakelaars op het web sloten al gauw hun servers af voor nieuwe opdrachten, van grote zowel als kleine klanten – ze hadden op dat moment geen middelen om die van elkaar te onderscheiden.
Om daaraan tegemoet te komen, gebruiken HP en IBM nu beide het Quality of Service oftewel QoS-principe. Dit is vooral bij lan’s en wan’s al langer bekend. Het selecteren van gebruikers op Internet, was tot nu toe vrij onontwikkeld. De nieuwe oplossingen van IBM, HP en Cisco kunnen aan vaste klanten voorrang verlenen boven ‘kijkers’ of ongeregistreerde bezoekers.
Internet2
QoS zal geïntegreerd worden in Internet2 – voor de academische wereld. Cisco’s nieuwste hardware is een Route Switching Module (rsm), bedoeld voor universiteiten. Het apparaat optimaliseert routing en maakt het omleiden van verkeer eenvoudiger omdat alle benodigde componenten bijeen zitten, zo claimt de fabrikant. Bedrijven als Xylan en Madge Networks hebben overigens soortgelijke producten ontwikkeld. Cisco heeft ook voor zijn NetFlow software verbeteringen aangekondigd; deze software maakt eveneens gebruik van QoS. In augustus verschijnen deze producten, de Flowcollector en Flowanalyzer, op de markt. n
De lasten verdeeld
Tot nu toe losten serviceproviders het probleem van overbelasting op door capaciteit van servers en lijnen te baseren op piekgebruik. Dit is weinig efficiënt en op termijn onbetaalbaar. Onverwachte hit storms zijn daarmee bovendien niet in te dammen. De noodzaak voor een intelligentere aanpak van de lastenverdeling (load balancing) is duidelijk. IBM’s Websphere speelt daarop in en omvat het volgende:
De onafhankelijke terugweg is een bijzonder concept, omdat Websphere het de server die feitelijk de applicatie draait, mogelijk maakt via een directe route te antwoorden, dus niet noodzakelijk via de heenweg, en via een andere backbone. HP werkt langs dezelfde lijnen, en voegt er nog een fijnmazige database met gebruikersprofielen aan toe, waardoor individuele gradatie in service kan worden bereikt.