"Hyperion moet nieuwe markten aanboren als het jaarlijkse groeicijfers van 30 tot 40 procent wil blijven handhaven." Europees marketingmanager Stefan Müller-Gissler laat nog niet veel los, maar betoogt dat de op handen zijnde fusie tussen applicatieleverancier Hyperion en toolleverancier Arbor leidt tot een uitbreiding van technologie, verkoopkanalen en partnerovereenkomsten. Dit moet de groei van het gecombineerde bedrijf stimuleren.
Beide bedrijven groeien net zo hard als de markt voor Olap-software (Online Analytical Processing), zo’n 30 tot 40 procent per jaar. Daar wil Hyperion Solutions, zoals het bedrijf gaat heten, een voorsprong op houden. De totale markt heeft in 2001 naar schatting een omvang van 2,6 miljard dollar. Hyperion richt zich met deze fusie steeds meer op niet-financiële markten. "Maar wij blijven financiële specialisten", meent Müller-Gissler.
Hyperion levert de standaardapplicatie (MBA) voor financiële analyse. Arbor levert de Olap-server Essbase en de tools om analyse-applicaties te bouwen. Müller-Gissler: "Voor klantspecifieke analysetoepassingen kies je voor Essbase. Voor snel in gebruik te nemen applicaties kies je voor MBA." De in Duitsland residerende marketingmanager meent in Europa te gaan profiteren van de goede naam die Arbor heeft op het gebied van technologie-producten.
Partners
Ook roemt de marketingmanager de vele partnerovereenkomsten van Arbor. IBM, Peoplesoft en i2 Technologies, waarmee Arbor zaken doet, zijn bedrijven die software verkopen in markten waar analysetoepassingen een grote rol gaan spelen. Hyperion heeft zelf al samenwerkingsverbanden met Baan en het voormalige Coda, dat door Baan is overgenomen vanwege zijn financiële software.
Klanten en medewerkers reageren volgens Müller-Gissler enthousiast op de voorgenomen fusie. Binnen het bedrijf nemen de carrièrekansen toe, productontwikkeling op basis van Arbor-technologie is nieuw en orders kunnen meer dan voorheen binnengehaald worden met technologische argumenten. "De technische kennis van Arbor over gegevenspakhuizen gecombineerd met onze materiekennis is voor klanten interessant", aldus Müller-Gissler, die weet dat de markt voor analysesoftware nog in de kinderschoenen staat en dat technologie dus gekoppeld moet worden aan bedrijfsproblemen.
Verrassing
Vooral voor Europeanen kwamen de fusieplannen tussen Hyperion en Arbor twee maanden geleden als een verrassing. "Arbor is in de Verenigde Staten namelijk bekender dan in Europa", verklaart Müller-Gissler. Beide bedrijven gaan gebruikmaken van elkaars verkoopkanalen. Vooral van het partnerkanaal wordt veel verwacht. De onderneming is dan ook druk doende meer van dit soort overeenkomsten af te sluiten.
Hij noemt de analyseproducten van beide bedrijven complementair, zowel op technologisch gebied als op dat van marketing en verkoop. Naast analysesoftware levert Hyperion producten voor financiële consolidatie en budgettering en planning.
De Amerikaanse beurswaakhond SEC (Security en Exchange Commission) is al akkoord gegaan met de fusie, die tegen het eind van de zomer definitief gestalte moet krijgen. Details over de nieuwe organisatie, de te volgen strategie en productintegratie worden in september tijdens de gebruikersconferentie in Amsterdam bekend gemaakt.