IBM komt met een oplossing voor betere service bij e-commercie. De software is geïntegreerd in de Websphere-serie en maakt gebruik van quality of service (QoS).
Deze software maakt het mogelijk bepaalde website-bezoekers voorrang te geven. Een voorloper van de software is getest tijdens de Olympische Spelen in Nagano. Snelheid en efficiëntie zullen hierdoor toenemen, maar een groep bezoekers loopt de kans nooit meer aan de beurt te komen.
De kern van IBM’s oplossing bestaat uit twee onderdelen. Eerst moet de software via een database onderscheid maken tussen categorieën bezoekers. Vervolgens moet er een reële melding worden gemaakt van wachttijden. Hewlett-Packard heeft eerder samen met Cisco Systems een soortgelijke product uitgebracht, WebQoS. Cisco komt met nieuwe QoS-software plus een nieuwe routing-module, die netwerk-switching en routing versnelt.
Volgens het Amerikaanse bureau Zona Research zijn web-winkels vaak slachtoffer van overbelasting van het Web. Lange wachttijden zijn bij e-handel echter onaanvaardbaar. Klanten verdwijnen, omdat ze bij e-handel snelheid verwachten. Daarom gebruiken zowel HP als IBM nu het QoS-principe. De nieuwe oplossingen van IBM, HP en Cisco kunnen aan vaste klanten voorrang verlenen boven ‘kijkers’ of ongeregistreerde bezoekers. Door QoS-oplossingen verloopt elektronische handel sneller en efficiënter. Keerzijde is dat een belangrijk kenmerk van het Web, ‘gelijkheid voor allen’, ermee verdwijnt.
QoS zal geïntegreerd worden in Internet2. Cisco’s nieuwste hardware is een route switching module (rsm), bedoeld voor universiteiten. Het apparaat optimaliseert routing en maakt het omleiden van verkeer eenvoudiger omdat alle benodigde componenten bijeen zitten, zo claimt de fabrikant. Bedrijven als Xylan en Madge Networks hebben overigens soortgelijke producten ontwikkeld. Cisco heeft ook voor zijn Netflow-software verbeteringen aangekondigd. Deze software maakt eveneens gebruik van QoS. In augustus verschijnen deze producten, de Flowcollector en Flowanalyzer, op de markt.