Internet is de grootste reclamecampagne waarmee automatisering haar stoffige imago van zich kan afschudden. Tegelijkertijd is het de grootste val waar wij bij het werven van nieuwe automatiseerders in kunnen trappen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de Megafestatie die vorige week in Utrecht plaatsvond. Een aantal toonaangevende IT-leveranciers was hier prominent aanwezig om de aandacht te trekken van jongelui die op zoek waren naar vertier en daarnaast een blik wilde werpen op een glansrijke toekomst in de IT. "Nerd zijn is in," schreef de Volkskrant. ‘Nerd’ is geen scheldwoord meer. Goed voor het imago van de beroepsgroep.
Als voorbeeld kwam een jongen aan het woord die zeer bedreven was met de muis en via Internet een aantal vragen snel wist op te lossen. Hij bezit een vaardigheid die iemand siert wanneer hij of zij graag documentalist wil worden of desnoods journalist, maar het is niet de expertise die nodig is om een goed automatiseerder te zijn. Zo iemand moet de techniek doorgronden en op basis daarvan in automatiseringsbehoeften kunnen voorzien.
Dit raakt precies de keerzijde van de medaille. Internet is hip, veel mensen worden steeds handiger met de muis en dit medium. Desondanks heeft een bedrijf als IBM grote moeite met het vinden van jonge mensen die binnen de mainframe-omgeving hun vak willen uitoefenen. Instroom is er nauwelijks.
Internet laat op een verleidelijke manier zien wat er met informatietechnologie mogelijk is. Het brengt automatisering bij ons thuis, maar automatisering is meer dan buttons en banners mooi op een scherm kunnen plaatsen. De kunst is dàt de vechtende jongelui op de Megafestatie uit te leggen.