Het Israëlische ATL is van plan de ontwikkelsoftware van het onlangs overgenomen Usoft via indirecte kanalen en partners te verkopen op de internationale markt. Volgens marketingmanager Odded Ritz is ATL niet van zins grote wijzigingen aan te brengen in de filosofie van Usoft.
De overname is nog maar nauwelijks rond en de strategieën omtrent productontwikkeling en marketing zijn nog niet uitgekristalliseerd. Toch geven klanten en partners van het Naardense Usoft te kennen gematigd positief te zijn over de acquisitie. ATL is het grootste softwarehuis en de grootste systeemintegrator van Israël en heeft een goede reputatie op het gebied van grote en complexe projecten. "Wij hebben Usoft twee dingen te bieden", verduidelijkt Ritz, "Wij gaan op de internationale markt als partner optreden in het uitvoeren van projecten, en wij gaan een internationaal verkoopkanaal op poten zetten."
Goedkoper
Paul Mallens, Europees marketing directeur van Usoft, bevestigt desgevraagd de woorden van Ritz: "In tegenstelling tot Unisys wil ATL Usoft middels een indirect kanaal verkopen. Dat is goedkoper dan het uit de grond stampen van een wereldwijd netwerk van verkoopkantoren. Bovendien brengt deze constructie minder risico’s met zich mee." Momenteel bestudeert ATL Usoft en probeert het een geschikt verkoopmodel voor Usoft te ontwerpen. Op welke termijn het Israëlische bedrijf Usoft en zijn klanten en partners volledige duidelijkheid kan bieden is nog niet bekend. "Maar over een jaar moet het allemaal op de rails staan", aldus Mallens.
Niet slecht
Proface is met vijftien Usoft-ontwikkelaars één van de grotere partners van de Naardense leverancier van ontwikkelomgevingen. Directeur Nico van Donkelaar heeft nog geen mensen van ATL gesproken, maar noemt het ‘niet slecht’ dat Usoft een nieuwe moedermaatschappij heeft: "Ik had wel het gevoel dat er iets met Usoft moest gebeuren. Dat is met de acquisitie door ATL gebeurd. In feite is er nu nog weinig aan de hand, maar ik ben benieuwd naar de strategie van ATL. Binnenkort hebben we een afspraak met ze."
Klanten reageren gemengd. IT-manager Hans de Boer van uitgeverij Business Publications Amsterdam, een bedrijfsonderdeel van de VNU, is kritisch: "Er is nog geen lange termijnstrategie voor Usoft. Als ik nu een ontwikkelomgeving zou moeten selecteren, weet ik niet of ik voor Usoft zou kiezen." De behoefte aan duidelijkheid is groot bij De Boer. "ATL heeft te kennen gegeven een ontwikkelomgeving te willen. Maar waarom Usoft en niet een andere? Wat gaat er precies gebeuren?", vraagt hij zich af.
Senter, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat R&D stimuleert in het bedrijfsleven, zegt momenteel nog niets te merken van de overname en neemt een afwachtende houding aan. "De productontwikkeling blijft in ieder geval doorgaan. Verder is het afwachten wat ATL precies gaat doen", aldus betrokkene Dick ten Hoven.