Het kabinet moet snel zekerheid bieden over de structurele vergoeding van ICT-coördinatoren op de scholen. Dit zegt Bob Hofman, trainer en adviseur ICT aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. "Scholen moeten de mogelijkheid krijgen docenten voor deze taak vrij te maken. Dit kan alleen met een structurele vergoeding van de regering."
De lange kabinetsformatie draagt allerminst bij aan de duidelijkheid. "Veel scholen blijven terughoudend en werken met projectaanstellingen voor hun coördinatoren."
De plannen van demissionair minister Jo Ritzen van onderwijs om ICT te integreren in de scholen, brengen een nieuwe functie met zich mee; de ICT-coördinator. Zij moeten de integratie van ICT op de scholen begeleiden en leraren op de veranderingen voorbereiden. De afdeling Nascholing en Dienstverlening Onderwijs, een onderdeel van de lerarenopleiding aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, heeft een leergang opgezet om docenten te trainen voor deze zware taak. Bob Hofman en Nina Lengkeek verzorgen de scholing.
Duizendpoot
ICT-coördinatoren moeten verstand hebben van financiën, techniek en ook nog in staat zijn collega’s te motiveren. Ze stellen begrotingen op, spreken met ICT-leveranciers en voeren overleg met de schoolleiding. Kortom, de coördinator moet als een flexibele duizendpoot manoeuvreren en de verschillende belangen nooit uit het oog verliezen. "De ICT-coördinator is bijna altijd een docent. Hij moet een onderwijskundige vertaalslag maken naar de toepassing van ICT", zegt Hofman. De leergang in Nijmegen bestaat uit acht bijeenkomsten. "Het niveau van de deelnemers is heel verschillend. Sommige docenten hebben amper met Internet gewerkt, anderen hebben al ruime ervaring", vult Lengkeek aan.
Beleidsplan
De scholen die starten met de integratie van ICT in hun onderwijs, dienen een coördinator aan te stellen. "Sommige docenten zien in deze functie een kans zich verder te professionaliseren. Zij melden zich direct aan. Het komt ook voor dat een school iemand subtiel naar voren schuift", aldus Lengkeek. De eerste taak van de ICT-coördinator is het opstellen van een beleidsplan. Hierin stelt hij, de meeste coördinatoren zijn mannen, zijn eigen taken vast en tevens kan hij delegeren aan onderwijswerkgroepen en de systeembeheerder. Bij het opstellen van dit plan moet de coördinator de huidige situatie op de scholen vaststellen en analyseren wat ICT aan het onderwijs kan toevoegen. Verder zal hij een begroting moeten maken.
Begeleiding
Een belangrijke taak van de coördinator is het voorbereiden en motiveren van de overige docenten. "Hij moet goed inventariseren hoe zijn collega’s denken over ICT in hun onderwijs. Een deel zal zich al intensief bezighouden met computers. Er zijn ook leraren die met een grote boog om zo’n machine heenlopen. De ene leraar heeft meer begeleiding nodig dan de andere", meent Hofman. Zijn collega Lengkeek zegt dat de coördinatoren de docenten moeten voorbereiden op het feit dat een aantal leerlingen meer verstand heeft van computers en netwerken dan zijzelf. "Docenten moeten dit niet als een probleem ervaren, maar er juist gebruik van maken."
Om goed te functioneren is de steun van de directie onontbeerlijk. Volgens Lengkeek nemen niet alle directeuren hun coördinator serieus. "Ze stellen wel een coördinator aan, maar laten hem verder links liggen. Dit komt gelukkig niet al te vaak voor." Verder is het belangrijk dat de coördinator niet geïsoleerd raakt, doordat hij weinig steun geniet binnen de school. "Sommige scholen stellen dan ook twee coördinatoren aan", aldus Lengkeek.