De beslissing over de verkoop van het universitair rekencentrum Accu aan Cap Gemini valt pas na de zomervakantie. Het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht heeft op basis van de resultaten van de zogeheten verkenningen besloten door te gaan met het verkooptraject. Het wachten is nu op het overnamebod van Cap Gemini.
W. Kardux, secretaris van de Universiteit Utrecht, voert de onderhandelingen met het automatiseringsbedrijf. Hij ontkent dat de koers al gelopen is. "Wij zijn nog steeds aan het afwegen of verkoop van het Accu voor de universiteit wenselijk is. Zodra wij merken dat de continuïteit en de kwaliteit van de IT door uitbesteding in gevaar dreigt te komen, is het ‘schlu�’."
Kardux vindt dat de beslissing om een verkooptraject in te gaan niet uit de lucht komt vallen. "In 1991 rondde de universiteit een reorganisatie af waarbij de ondersteunende diensten, waaronder het Accu, facilitair werden ingericht. Dat wil zeggen: ze kregen geen vast budget meer maar moesten hun opdrachten zelf binnenhalen – binnen en buiten de universiteit. Bovendien kregen de faculteiten beslissingsbevoegdheid om te bepalen met welke leveranciers zij in zee wilden gaan. Inmiddels zijn we toe aan de tweede ronde waarbij wordt onderzocht of de marktwerking overal goed heeft uitgepakt."
Verborgen subsidies
Volgens Kardux is het CVB verantwoordelijk voor de helft van de omzet van het Accu, komt een kwart van de opbrengsten bij de faculteiten vandaan en haalt het Accu nog eens 25 procent aan omzet binnen op de externe markt (gezondheidszorg, onderwijs). Toch vraagt hij zich af of het rekencentrum opererend onder de paraplu van de universiteit de beste constructie is voor de langere termijn. "We proberen het Accu op een bedrijf te laten lijken, maar het is dat natuurlijk niet. Het computercentrum loopt momenteel heel behoorlijk, maar wordt voor een deel gesubsidieerd." De secretaris doelt daarmee op de twee miljoen gulden aan ondermeer huisvestings- en telefoniekosten die bij het Accu niet ten laste van de winst gaan. Daar tegenover staat dat het rekencentrum doorgaans wel lagere tarieven hanteert dan de markt.
"Waar wij ons zorgen over maken," zegt Kardux, "is of het Accu de werkgelegenheid van 120 medewerkers kan garanderen nu er steeds meer opdrachten onder marktcondities worden verstrekt. De grote langdurige opdrachten, zoals bijvoorbeeld voor telefoniebeheer, komen nu nog van het CVB. De faculteiten geven de helft van hun IT-budget uit aan het computerbedrijf. Wat gebeurt er als het Accu hier terrein zou verliezen? Ik zeg niet dat dit gebeurt, maar je moet er gezien de snelle ontwikkelingen op de IT-markt wel rekening mee houden. Dan denk ik dat een Accu, ondergebracht bij een groter automatiseringsbedrijf, efficiënter kan opereren en minder risico’s loopt."
Kernactiviteit
Een ander punt dat meespeelt, is dat universiteiten nog steeds kampen met teruglopende budgetten. Ten aanzien van automatisering, moeten ze kiezen, vindt Kardux: of een kleine automatiseringsafdeling voor de meest elementaire diensten, of de uitvoering van IT de deur uit doen. "Automatisering is voor de universiteit alleen een kernactiviteit als het te maken heeft met onderwijs en onderzoek. Het zijn vooral de docenten van de faculteiten die op dit vlak bezig zijn. Het Accu zorgt voornamelijk voor de technische ondersteuning. Deze dienstverlening zouden we ook elders kunnen inkopen."
Protest
Opvallend is dat het Accu-personeel nog steeds een fervent tegenstander is van verkoop. Doorgaans ebben de protesten tegen uitbesteding langzaam weg, maar uit een onlangs gehouden vierde enquête bleek dat een grote meerderheid nog steeds geen trek heeft in een overstap van de universiteit naar Cap Gemini. Kardux heeft in de beginfase tijdens een zogeheten lokaal overleg tussen CVB en vakbonden gezegd dat het college serieus rekening houdt met de opvattingen van het personeel. "Maar, zegt hij nu, "een ‘ja’ of ‘nee’ van de medewerkers is geen voorwaarde. Zo simpel kan het ook weer niet zijn, anders kun je geen onderneming leiden." Hij begrijpt de emoties wel en bewondert de onderlinge solidariteit, maar vindt de argwaan onder het personeel te groot. "Dat bemoeilijkt soms het overleg. Ik praat liever op basis van argumenten."
Sociaal plan valt slecht bij dienstraad
Volgens de dienstraad van het Accu zal het personeel er op tal van punten achteruitgegaan, wanneer de overname door Cap Gemini groen licht krijgt. Op basis van de voorlopige versie van het sociaal plan concludeert de raad dat de verlofregelingen bij Cap Gemini minder gunstig zijn en er onduidelijkheid bestaat over de consequenties van een overgang voor de eerste ziektedagen van medewerkers. De dienstraad zal geen enkele achteruitgang in arbeidsvoorwaarden accepteren. Verkoop heeft in zijn ogen geen economische gronden en is uitsluitend gebaseerd op bestuurstechnische voorkeuren van het CVB. Dit meldt het U-blad, het orgaan van de Universiteit Utrecht.