Het aandeel zakelijke gebruikers van Netscape’s browser daalde van 62 procent in september vorig jaar naar 54 procent nu. Dit ondanks het feit dat de fabrikant zijn Communicator-software sinds januari weer gratis verstrekt.
Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Zona Research. Het aandeel bedrijfsgebruikers van Microsofts Internet Explorer steeg in diezelfde periode van 36 naar 45 procent.
Eerder dit jaar gooide Netscape het roer om voor zijn browser, waar toen sinds kort voor betaald moest worden. Microsoft heeft zijn browser altijd al gratis weggegeven. Netscape had in april 1996 wereldwijd 80 procent van de browsermarkt in handen, terwijl Microsoft toen nog op 4 procent zat.
"Deze daling in het percentage Netscape-gebruikers is niet verrassend", meent analist Jim Balderston van Zona. "De combinatie van gunstige factoren voor Microsoft – het begint aan de inhaalrace, geeft daarbij zijn browser weg en gebruikt zijn relaties met andere leveranciers om de software te distribueren – heeft Netscape’s voorsprong in die markt geraakt." Veel bedrijven hebben Explorer inmiddels als kantoorstandaard omarmd. Dit was bij ruim 55 procent van de 260 ondervraagde firma’s het geval. Ongeveer 45 procent van de onderzochte ondernemingen voert Netscape’s Navigator als standaard.