Onze verslaggever Rik Sanders heeft deze week een zeer lezenswaardig verhaal geschreven over de rol die verschillen in cultuur en uitgangspunten spelen bij outsourcing. Hij heeft zijn verhaal gebaseerd op de wederwaardigheden van een direct betrokkene. Een goed verslag, waar automatiseerders veel van kunnen leren.
Toch zijn de betrokkenen niet gelukkig met de uitkomst. Waarom? Omdat het in sommige kringen blijkbaar ‘not done’ is om eerlijk te zijn. Zeker niet wanneer een opdracht voortijdig wordt beëindigd.
Om u als lezer deze interessante informatie niet te onthouden, hebben we er voor deze ene maal voor gekozen de naam van de bewuste persoon niet te noemen. Dit om allerlei gevoeligheden – van dreigementen met ontslag tot "dit is niet goed voor mijn carrière " – enigszins te verzachten.
Automatiseerders kunnen van elkaar leren ook daar waar het misloopt. Aan rookgordijnen en zalvende bewoordingen of, wat ook voorkomt, een diep stilzwijgen hebben wij als automatiseerders niets. Ik meen daarom dat de eerlijkheid van de in het verhaal opgevoerde automatiseerder een compliment verdiend.