Het wordt steeds makkelijker om een Internet-bedrijf te stichten, een ‘cyber venture’, die met het meest uitgebreide assortiment en tegen de laagst mogelijke kosten opereert. Laten we de beste tips en trucs eens stap voor stap doorlopen voor het starten van een eigen Internet-bedrijf.
De eerste stap is het bedenken van een naam en het registreren van de naam. Voor de internationale domeinen als .com, .net, .org kan men terecht bij Internic. In deze internationale topdomeinen mag iedereen die bereidt is 50 dollar per jaar te betalen een domein registreren dat nog niet uitgegeven is. Ondertussen zijn er ook nieuwe generieke topdomeinen voorgesteld, zoals .firm, .web en .shop. Over wie de nieuwe generieke topdomeinen mag toewijzen wordt nog gesteggeld tussen de VS en de Europese Commissie. Ook de Oeso wil dat de dominantie positie van de VS doorbroken wordt. Voor het .nl-domein kan men terecht bij Stichting Internet-domeinregistratie aangesloten Internet-aanbieders. Om een .nl-domein te mogen registreren moet men een KvK-inschrijving genieten of een merknaam bezitten die logisch aansluit op de te registreren domeinnaam. Dit om te voorkomen dat onverlaten bijvoorbeeld ajax.nl zouden kunnen wegkapen voor de neus van Ajax zelf.
De volgende stap is het vinden van een ‘host provider’: de aanbieder van de computer waarop je je website mag onderbrengen. De goedkoopste zijn te vinden in de VS, waar momenteel HiWay Technologies marktleider is. HiWay host heeft momenteel al zo’n 80.000 verschillende sites en voor slechts 25 dollar per maand breng je er je eigen domein onder, inclusief maximaal 25 MB schijfruimte en maximaal 1 GB communicatie per maand. In Nederland ligt de bodemprijs 100 procent hoger. De consequentie die je bij een aanbieder als HiWay voor lief moet nemen is dat je site in de VS staat, wat betekent dat de snelheid voor Europese gebruikers op drukke tijdstippen tegen kan vallen.
De derde stap is het inrichten van een site. Het allereenvoudigst is om dit te doen met ‘wysiwyg-html-editors’. Frontpage 98 van Microsoft en de Composer in Netscape Communicator zijn uitstekende gereedschappen voor de eenvoudige Internet-ondernemer. Maar wat is een site zonder bezoek? De registratie van de site – om het gebruik te stimuleren – kan in relevante nieuwsgroepen, met de hand in de bekende zoekmachines en gidsen, of tegen relatief kleine bedragen via Internet-marketingwizzards zoals die van tiffany.com. Voor het bijhouden van gratis gebruiksstatistieken kan men tenslotte terecht bij Nedstat, digits.com en bij de eigen host provider.
Wanneer de fase van aanwezigheid is doorlopen, is het verstandig om je voor elektronisch zakendoen te richten op simpele middelen om een Internet-winkel op te zetten. In wezen heb je hiervoor slechts een winkelwagentje nodig inclusief catalogus. Wanneer de klantenkring bekend is, kunnen orders online worden toegezonden. Een simpele galerie is op te zetten met de door Zdnet bekroonde Gallery Wizzard van 3Dcubed, en van dezelfde Australische makers is hun 2D/3D Shop Builder, waarmee alleraardigste winkeltjes in te richten zijn. Overigens zijn er ook steeds meer aanbieders van online winkelcentra waar men als het ware virtuele vierkante meters kan huren vanaf 25 dollar per maand. De functionaliteit is meestal erg beperkt. In winkels met grote hoeveelheden producten – zie amazon.com met haar miljoenen titels – moet een online database worden opgezet. InterShop Online is een uitstekend product voor het opzetten van serieuze winkelcatalogi, gebruikmakend van Sybase. En wanneer het gaat om grote hoeveelheden kleine of anonieme transacties is een abonnement op een transactieserver een noodzaak. Het beursgenoteerde Open Market is marktleider op dit gebied.
De laatste stap is het virtualiseren van andere bedrijfsprocessen door naast de verkoopadministratie, ook de inkoopadministratie, de logistieke afwikkeling, en de financiële bedrijfsadministratie in een virtueel intranet onder te brengen. Het virtuele kantoor van GeoCities is daar een rudimentair voorbeeld van. Al met al kan de beginnende Internet-ondernemer voor circa 700 gulden per jaar met een simpele winkel aan de slag. Dat is nog eens wat anders dan de vele tonnen die per jaar nodig zijn om een fysieke winkel te huren en in te richten. De virtuele ondernemer heeft als belangrijkste risico de tijd die hij investeert in het opzetten en beheren van de online winkel en zijn commerciële relaties. Een agressieve Internet-ondernemer heeft miljoenen artikelen in zijn catalogus, maar heeft nauwelijks kapitaal, en heeft nul gulden aan voorraden op de balans staan. Door op deze manier klein te blijven denken, kunnen Internet-ondernemers in zeer korte tijd zeer groot worden en hun traditionele soortgenoten compleet van de aardbodem wegvagen.
Om de vier weken schrijft dr. Martijn Hoogeveen over de beste Internetsites rond een interessant IT-onderwerp. Reageren kan via het discussieforum Internet: www.computable.nl/discussie.
Alle URL’s van de genoemde sites staan in Computable Online: www.computable.nl/internet