De ABN Amro publiceert beschikbaarheidsrapportages van de geldautomaten sinds kort digitaal op het eigen intranet.
Hiermee heeft de bank een einde gemaakt aan het rondsturen van pakken papier naar de over het land verspreide verantwoordelijken. Volgens de bank is dit sneller en neemt hiermee het inzicht in de oorzaken van storingen toe. "Deze digitalisatie maakt de informatie sneller beschikbaar tegen lagere kosten", aldus Peter van Gils, coördinator capaciteitsplanning van ABN Amro, onlangs tijdens de jaarlijkse gebruikersconferentie van Sas in Praag. De bank zegt de beschikbaarheid nu al met 2 procent te hebben verbeterd. Voor de nieuwe aanpak maakt de bank gebruik van de systemen van het Amerikaanse softwarebedrijf Sas Institute.
Betrokkenen
De analysegegevens worden op verschillende niveaus op het intranet geplaatst. De diverse betrokkenen hebben namelijk afhankelijk van hun functie informatie nodig op niveau van de individuele geldautomaten, of op rayon- of landelijk niveau.
De gebruikersconferentie is bedoeld als platform voor informatie-uitwisseling tussen Sas Institute en zijn gebruikers, en gebruikers onderling. De softwareleverancier zoekt individueel contact met klanten en ziet liever niet dat gebruikers zich verenigen. Sas Institute stelt de prioriteiten bij het invullen van productontwikkeling in eerste instantie zelf. Van Gils merkt echter op dat het bedrijf wel degelijk openstaat voor de gebruikerswensen.
Voorspellen
Naast analyse van het gebruik van geldautomaten gebruikt ABN Amro de software van Sas Institute ook voor het voorspellen van de groei van de IT-infrastructuur. Het product ‘IT Service Vision’ transformeert gebruiksgegevens van alle systemen naar het gegevensformaat waar de Sas-programmatuur mee uit de voeten kan. Op basis van deze gegevens analyseert de bank het gedrag van de systemen en bepaalt het op welk tijdstip nieuwe machines aangeschaft moeten worden. Van Gils probeert zijn wensen in Praag onder de aandacht te brengen van de Sas-ontwikkelaars. Deze wensen hebben betrekking op het aanpassen van het relatief jonge product aan de specifieke behoeften van grote organisaties en het ondersteunen van meer gegevensbronnen. RV