De ABN Amro publiceert beschikbaarheidsrapportages van de geldautomaten sinds kort digitaal op het eigen intranet. Hiermee heeft de bank een einde gemaakt aan het rondsturen van pakken papier naar de over het land verspreide verantwoordelijken.
Volgens de bank is dit sneller en neemt hiermee het inzicht in de oorzaken van storingen toe. De bank zegt de beschikbaarheid nu al met 2 procent te hebben verbeterd. Voor de nieuwe aanpak maakt de bank gebruik van de systemen van het Amerikaanse softwarebedrijf Sas Institute.
De analysegegevens worden op verschillende niveaus op het intranet geplaatst. De diverse betrokkenen hebben namelijk afhankelijk van hun functie informatie nodig op niveau van de individuele geldautomaten, of op rayon- of landelijk niveau.
Naast analyse van het gebruik van geldautomaten gebruikt ABN Amro de software van Sas Institute ook voor het voorspellen van de groei van de IT-infrastructuur. Het product ‘IT Service Vision’ transformeert gebruiksgegevens van alle systemen naar het gegevensformaat waar de Sas-programmatuur mee uit de voeten kan. Op basis van deze gegevens analyseert de bank het gedrag van de systemen en bepaalt het op welk tijdstip nieuwe machines aangeschaft moeten worden.