IT-bedrijven moeten het behoud van werknemers centraal stellen. Dit zei wervingsmanager M. Jurrema van Pink Elephant op een congres van Focus bedrijfsevenementen over het gevecht om IT-talent. Het vertrek van personeel is namelijk het grootste probleem van automatiseringsbedrijven.
Wervers en personeelsmanagers van automatiseringsbedrijven hebben zich twee dagen lang in een Amsterdams hotel het hoofd gebroken over de vraag hoe ze de juiste mensen binnen krijgen en vooral hoe ze hen binnenhouden. Dat is niet verwonderlijk. Uit onderzoek van Berenschot is namelijk gebleken dat het verloop van IT-personeel tot recordhoogte is gestegen (zie pagina 3).
Volgens Jurrema kunnen ondernemingen al tijdens de sollicitatieprocedure voorkomen dat de nieuwe werknemers snel hun biezen pakken. Pink Elephant brengt sollicitanten al in de selectieprocedure in contact met de dagelijkse praktijk binnen het bedrijf. "Op deze manier kan een kandidaat zelf kiezen of hij verder wil. Zij die doorgaan zijn meer gemotiveerd en zullen minder snel vertrekken", aldus Jurrema.
Werkomgeving
Een hoger salaris houdt de werknemers niet per se binnen, aldus manager W. Pelger van Berenschot Adviesgroep Informatica. Ondernemingen moeten volgens hem meer aandacht besteden aan de werkomgeving van het personeel. Ze dienen te zorgen voor een grote mate van professionaliteit. Verder is het belangrijk dat de automatiseerders met de laatste technische snufjes werken. Ook een werkplek thuis, beperkte reistijd en prettige collega’s kunnen een werknemer doen besluiten de werkgever trouw te blijven. Automatiseringsbedrijven moeten volgens Pelger werken aan een goede bedrijfscommunicatie. "Het mag niet gebeuren dat het personeel bepaalde nieuwtjes over de werkgever via de pers verneemt."
Bonussen
J. Diekmeijer, directeur Human Resources bij IBM legde tijdens het congres uit dat een goed bedrijfsimago de verlooppercentages op een redelijk niveau kan houden. Ook ontwikkelingsmogelijkheden en een goed pakket arbeidsomstandigheden zijn hierbij van groot belang.
Enkele ondernemingen hanteren variabele beloning en bonussen als middelen om het personeel langer aan zich te binden. "Het is mogelijk om hiermee een beetje te sturen. Als ondernemingen een deel van deze beloningen pas na een aantal jaren uitkeren, kan dit een gunstige uitwerking hebben op het personeelsverloop", aldus Diekmeijer. De IBM-er vindt tevens dat de IT-organisaties meer mogelijkheden moeten bieden om in deeltijd te werken. "We zullen hier als werkgevers toch aan moeten geloven."
ABN Amro
Niet alle bedrijven kampen met een hoog personeelsverloop. ABN Amro, dat 3500 automatiseerders in dienst heeft, klaagt juist dat te weinig IT’ers van baan veranderen. "Ons verloop is minder dan 2 procent. Dat is te laag. We zijn te succesvol in het beperken van het personeelsverloop", meldde H. Dekker, hoofd Resource Management van de bank. Hij noemt een verloop van 6 procent gezond. De bank biedt de mogelijkheid 36 uur per week te werken, met een flexibele tijdsindeling. Verder kan het personeel kiezen uit een keur aan opleidingen. Het verhaal dat de bank beter betaalt, wees Dekker rigoureus naar het Rijk der fabelen. "Vijf jaar geleden behoorden we tot de topdrie van IT-betalers. Op dit moment zijn we niet meer dan een middenmoter. De bank-cao biedt een loonstijging van gemiddeld 1 tot 2 procent."
Geen concessies
De eerste jaren na de fusie van ABN en Amro heeft de bank geen mensen geworven. De IT-afdeling moest zelfs 30 procent besparen op personeel. De bank wilde deze bezuiniging via een natuurlijk verloop bewerkstelligen en heeft niemand ontslagen. Inmiddels is ABN Amro al weer aan het werven geslagen. Een advertentie op de bankafschriften leverde meer dan tweeduizend reacties op.
Dekker maakt zich grote zorgen over het grote personeelsverloop bij de software-huizen. ABN Amro huurt 1700 automatiseerders in bij meer dan tweehonderd verschillende bedrijven. "Deze mensen gaan ook bij ons weg. We zouden het liefst bij niet meer dan twintig bedrijven onze mensen inhuren. Als gevolg van deze problemen hebben we contracten met meer dan tweehonderd van dit soort ondernemingen."
De bankier waarschuwt dat de ondernemingen geen concessies moeten doen op de kwaliteit van de mensen die ze aannemen. "Als we vanwege de krapte op de arbeidsmarkt gaan toegeven aan twijfelgevallen, komen we in de problemen", betoogde hij. "Zakt de markt in, dan blijven deze mensen hangen. Ze hebben geen marktwaarde. Dan ontstaat er slechts een verloop van mensen die we niet kwijt willen raken." Om de kwaliteit van de nieuwe werknemers te waarborgen, moet iedere sollicitant bij ABN Amro een psychologische test ondergaan, zelfs als deze mensen al een aantal jaren via een software-huis bij de bank gewerkt hebben.