Complexe netwerken en betrouwbaarheidseisen vertragen de integratie van IT en Telecommunicatie. Als je de goeroes mag geloven is het al zo ver: Informatie-Technologie en Telecommunicatie zijn bezig samen te smelten. En volgens hen is dit proces binnen niet al te lange tijd afgerond. Het is niet verwonderlijk dat IT en Telecom naar elkaar toe groeien. Ze gaan beide gebruikmaken van hetzelfde communicatie-platform: Internet. Internet is hét telecommunicatie- (dat wil zeggen klets-) -platform van de toekomst. Bovendien zijn telefooncentrales (switches) niets anders dan grote, uiterst betrouwbare computers.
Microsoft heeft onlangs aangekondigd dat zijn NT-server nu ook geschikt zou zijn als telecommunicatie-switch, en telecomleveranciers ontwikkelen producten voor het Internet. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor zowel de IT- als de telecommunicatie-industrie. Maar om nu te zeggen dat IT en Telecommunicatie binnenkort al geïntegreerd zullen zijn is sterk overdreven. Enkele grote hindernissen moeten nog overwonnen worden en de belangrijkste daarvan zijn: de datacommunicatie-protocollen en de daarmee gepaard gaande onbetrouwbaarheid van datanetwerken. Een andere hindernis die nog genomen moet worden, is de slechte betrouwbaarheid van ‘gewone’ computers.
Datacom-protocollen zijn in vergelijking met de telecommunicatie-protocollen – op zijn zachts gezegd – niet echt goede protocollen. (Voor specialisten: het probleem zit in de signaleringsprotocollen die voor telefonie (bijvoorbeeld C7) wel en voor Internet (bijvoorbeeld RSVP, CoS) nog niet uitontwikkeld zijn). Regelmatig openbaart zich dat duidelijk als je bijvoorbeeld van thuis uit inbelt op je bedrijfsnetwerk. Het opzetten – via een telecommunicatieprotocol – van de verbinding gaat, vooropgesteld dat er voldoende inbellijnen, zijn vlekkeloos en voorspelbaar. Maar dan begint het grote avontuur. Op het moment dat Internet IP-pakketjes heen en weer verzonden worden, blijk je meer dan eens applicaties opnieuw te moeten opstarten, raak je informatie kwijt of wordt de verbinding verbroken. En kijk eens naar de frequentie waarmee lan’s spontaan besluiten een tijdje er ’tussenuit te gaan’. Tot grote ergernis van u als gebruiker en van de helpdesk die overstroomd wordt met telefoontjes. Wat IP-netwerkprotocollen betreft moet nog heel wat gebeuren voordat deze protocollen dezelfde ‘quality of service’ bieden als de huidige telecommunicatie-protocollen. Uiteindelijk zal deze kwaliteitsverbetering binnen enkele jaren voltooid zijn. Doch dan zal ook blijken dat het goedkope en simpele IP-protocol net zo complex is geworden als de huidige telefonie-protocollen.
En dan de computer zelf. Hoe vaak maakt u niet mee dat ‘de server down is’, of dat vanaf een bepaald tijdstip een nieuwe versie van het besturingssysteem geladen moet worden en de ‘server tijdelijk niet bereikbaar zal zijn’. Om nog maar te zwijgen van het ‘zandlopertje’ dat niet meer van uw PC-scherm verdwijnt en CRTL-ALT-DEL de enige oplossing is.
Het is merkwaardig hoe gelaten wij dit soort dingen accepteren. Mogelijk heeft de IT-industrie ons verteld dat het er ‘bij hoort’ en wij goedgelovige leken accepteren dit.
Maar heeft u wel eens een telefoontje gehad van uw operator met de mededeling dat u tussen 17.00 uur en 24.00 uur niet kunt bellen omdat er nieuwe programmatuur op de telefooncentrale geladen moet worden? Nee, natuurlijk niet, want deze computers blijven tijdens een dergelijk proces gewoon functioneren. En CRTL-ALT-DEL of Henny Huisman-effect is een situatie die op een switch gemiddeld maar 1 keer per 10 jaar voorkomt. Iets waaraan zelfs de zogenaamd ‘high-availability’ (99,9 procent ‘uptime’) PC-servers niet aan kunnen tippen! 99,9 Procent (3 negens) betekent nog altijd ‘9 uur per jaar’ uit de lucht, 99,999 procent (5 negens) fout-tolerantie komt met ‘5 minuten per jaar’ uit de lucht in de buurt van de ‘2 minuten per jaar’ bij de hedendaagse telefooncentrales.
Nee, Telecommunicatie en IT zijn voorlopig nog niet één. Dat duurt nog wel even. Maar duidelijk is dat de Info-comm (ICT)-bedrijven van de toekomst zullen bestaan uit; a – de IT-leveranciers en IT-serviceproviders die hun systemen en bedrijfsprocessen even betrouwbaar kunnen maken als de huidige telecommunicatiesystemen; en b – de telecom-leveranciers en ’telco-operators’ die in staat zijn datacommunicatie (protocollen) volledig in hun systemen te integreren.
Dit is de eerste column van Egbert-Jan Sol (41), vice-president technologie van Ericsson Telecommunicatie. In zijn columns over de ICT-bedrijfstak richt hij de schijnwerper vooral op de C: communicatie.
Sol is bij Ericsson verantwoordelijk voor de ontwikkelafdeling, waar de intelligente netwerksoftware voor de telefooncentrales van Ericsson wordt ontwikkeld. Voordat hij in dienst trad van het Zweedse bedrijf was Sol werkzaam bij Philips Electronics en Origin. Zijn werkzaamheden lagen op het terrein van gebruik en marketing van IP-netwerken, met name van Internet. Sol was daarnaast gedurende zeven jaar werkzaam als deeltijd-hoogleraar technologisch management aan de Technische Universiteit Eindhoven.