Onderzoeksbureau IDC pleit voor het opzetten van een betalingsbalans voor elektronische aan- en verkoop. Deze kan duidelijk maken voor welk bedrag Nederlanders via het Web in het buitenland kopen.
Met deze reactie wil het bureau tevens de kritiek weerleggen op zijn vorige maand gepubliceerde cijfers over elektronische handel in Nederland en de te trage ontwikkeling daarvan. Volgens Ron Scharis, chef-onderzoeker van IDC in Amsterdam, gaat de elektronische handel in Europa zich zelfs nog sneller ontwikkelen dan het bureau een maand geleden voorspelde.
Aanleiding voor die mening vormen de voorlopige uitkomsten van een juist voltooid IDC-onderzoek onder 7000 Europese-Internet-gebruikers. Daaruit blijkt dat aankopen met betalingen via Internet in Duitsland per ‘Web-koper’ eind vorig jaar al 530 dollar bedroegen, in Engeland 331 dollar en Nederland 320 dollar. De Nederlandse uitgaven stegen binnen één jaar met 70 dollar.
Achterstand groeit
Gezien de snelle stijging van het aantal Nederlandse aansluitingen op Internet, volgens IDC van 900.000 in ’97 tot 1.500.000 eind dit jaar zakelijk en privé, dreigt de relatieve achterstand van Nederland op Scandinavië, Duitsland en Engeland zelfs nog groter te worden dan deze nu al is. Nederlandse consumenten zullen steeds meer gaan aanschaffen bij niet-Nederlandse sites, als het Nederlandse aanbod achterblijft. Marketeer Scharis noemt de nieuwe boekensite Proxis uit België als een van de voorbeelden. Hij waarschuwt vooral voor de houding van ‘het valt wel mee’, van Nederlandse bedrijven, en ziet zich daarin gesteund door Wehkamps marketing-manager Harry Oosterhuis: de elektronische omzet van dit bedrijf was in ’97 één miljoen, en zal dit jaar op vier miljoen uitkomen. Oosterhuis vindt dat e-commerce uiterst belangrijk wordt in de marketing.
Voor Scharis is de houding van een groot bedrijf als V&D – dat voor zijn warenhuizen nog geen website of zelfs maar plannen daarvoor heeft – onbegrijpelijk. Daar staan tegenover bedrijven als de Rabobank, met z’n elektronische aandelenhandel, het Amsterdamse Computer Collectief, dat dagelijks gemiddeld 100 boeken of programma’s via het web verkoopt, en de KLM, waar binnenkort electronisch bestellen zowel als betalen mogelijk wordt. AG