Ieder IT-bedrijf ontwikkelt een eigen tactiek om in deze tijd van personeelstekort voldoende mensen binnen te halen. Grote ondernemingen spenderen veel geld aan enorme publiciteitscampagnes. Het kleinere Cambridge Technology werft voornamelijk via de eigen werknemers. Toch start ook dit bedrijf een campagne. Het voornaamste doel is de naamsbekendheid te vergroten.
In de strijd om het zo gewilde automatiseringspersoneel is het lastig op te boksen tegen grote IT-bedrijven, erkent Onno de Cloe, manager Human Resources bij systeem-integrator Cambridge. "Die bedrijven beschikken over een grote naamsbekendheid. Automatiseerders die hun studie beëindigen, hebben een beeld van Cap Gemini en CMG, maar niet van Cambridge Technology". Kleinere bedrijven ondervinden regelmatig de nadelen hiervan tijdens hun wervingscampagnes. "Op een massale opkomst hoeven wij niet te rekenen. Maar onze wervingsactiviteiten zijn daarentegen veel gerichter."
Naamsbekendheid
Cambridge Technology heeft op dit moment in Nederland ongeveer 150 mensen in dienst. Dat zijn er negentig meer dan in 1997. De onderneming wil voor het eind van het jaar beschikken over een personeelsbestand van tweehonderd mensen. De wervers zoeken met name ontwikkelaars, adviseurs en projectmanagers. Cambridge heeft besloten een wervingscampagne te starten. Dit moet niet alleen nieuwe werknemers aantrekken, maar dient vooral de naamsbekendheid van het bedrijf op te schroeven.
De campagne is een nieuw initiatief van de onderneming. Voorheen kwamen nieuwkomers voornamelijk binnen via de werknemers. Het personeel kan nog steeds bonussen tot zesduizend gulden ontvangen als een aanbevolen kandidaat in dienst treedt. De Cloe denkt dat deze werkwijze veel voordelen biedt. Allereerst zijn de kosten laag. De selectie-criteria liggen daarentegen veel hoger. Een werknemer zal zich namelijk flink achter de oren krabben voor hij iemand voordraagt. Als de kandidaat tegenvalt, zal dit weerslag hebben op de medewerker die het initiatief heeft genomen. Deze werkwijze is volgens De Cloe succesvol. Cambridge deelt zelfs prijzen uit aan de wervers van het jaar. "Een van onze medewerkers heeft eens een hele klas meegenomen."
Weerwerk
Cambridge haalt ook via klanten personeel binnen. De Cloe benadrukt dat het niet om medewerkers van de klanten gaat. "Maar onze contacten informeren hun vrienden en bekenden die werk zoeken wel eens over Cambridge." De onderneming presenteert zich ook op open dagen van hogescholen en universiteiten, maar stuit dan op de naamsbekendheid van de grotere concurrenten. Als Cambridge de mensen eenmaal binnen de poorten heeft, blijven deze redelijk lang hangen. Het personeelsverloop is minder dan 4 procent en dat is laag. Cambridge weet dan ook redelijk weerwerk te bieden aan de headhunters die de medewerkers benaderen. "Ook daar hebben we last van. Niemand weet wat een automatiseerder op deze arbeidsmarkt bij een ander bedrijf kan verdienen. Werknemers maken de dienst uit."
Het internationale karakter van de onderneming is volgens De Cloe een belangrijke troefkaart van Cambridge. "Hiermee zullen we ook zeker naar buiten treden. We kunnen tegen onze mensen zeggen dat ze over drie jaar in de Verenigde Staten werken. En dat gebeurt ook. De interne mobiliteit is groot. Als iemand in Nederland wil blijven, kan dat ook." Verder moeten de mogelijkheden om in deeltijd te werken en de persoonlijke begeleiding de werknemers binnenhouden. "Iedereen heeft een mentor, tot de directeur aan toe. Deze mentor fungeert als praatpaal en stelt zijn pupil kandidaat voor andere projecten of salarisverhoging."