Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft zijn officiële goedkeuring gehecht aan de specificatie voor de Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL). Deze scripttaal helpt bij het synchroniseren van gescheiden beeldmateriaal, teksten en geluiden op het web.
Hierdoor kunnen ontwikkelaars specificiëren hoe en wanneer multimedia-elementen op hun webpagina’s opduiken.
De formeel door het W3C aangeraden taal biedt verder het voordeel meerdere mediavormen niet in één groot multimediabestand te bundelen, maar die gescheiden te behandelen en te tonen. SMIL is gebaseerd op XML (Extensible Markup Language) en is ontworpen voor niet-programmeurs. Een toekomstige horde voor de nieuwe taal is het feit dat Microsoft zijn media-software Netshow niet baseert op SMIL, ondanks het feit dat de firma heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van die taal.
De softwareleverancier zegt alle benodigde synchronisatiefuncties voor multimedia te kunnen verkrijgen door gebruik te maken van bestaande web-middelen, zoals HTML (Hyper-Text Markup Language) en Dynamic HTML. "Wij zien geen enkele reden om over te stappen op iets nieuws alleen omdat het er is", aldus projectmanager Gary Share van Microsofts NT-serverdivisie. De uiteindelijke versie van de Netshow 3.0-speler komt pas rond het midden van deze zomer uit. Daarna wordt het geïntegreerd in het Windows-besturingssysteem, zei Share. SMIL geniet wel de steun van Realnetworks, het bedrijf dat de Realplayer heeft ontwikkeld en dat zijn nieuwe G2-mediasoftware baseert op de scripttaal. Het G2-systeem is nu echter ook alleen als bèta verkrijgbaar.