Het Nederlands Openluchtmuseum staat in augustus in het teken van "De maand van het millennium".
KLM en Baan hebben in het historisch ingerichte park elementen verborgen uit de moderne tijd. Beide bedrijven willen de millennium-problematiek hiermee in een breder kader plaatsen en de burger aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid. "Wij zijn van oordeel dat de IT-kant te eenduidig aandacht in de media heeft gekregen. De samenleving als geheel draagt ook verantwoordelijkheid en speelt ook een rol in de oplossing van het datumprobleem", zegt woordvoerder Baas van de KLM.
De KLM startte het initiatief en softwarebedrijf Baan besloot er zich bij aan te sluiten. Samen dragen de organisaties zorg voor de organisatie en de financiering van het evenement. Door het probleem te bombarderen tot ‘IT-klus’ heeft de maatschappij zich van het probleem afgekeerd. Techniek blijkt iets wat de burger moeilijk kan bevatten. "Baan en KLM roepen burgers dus via dit evenement op kritisch stil te staan bij mogelijke problemen uit zijn eigen omgeving zonder daarbij dreigende catastrofes in het vooruitzicht te stellen. Burgers moeten zelf anticiperen op de millennium-bestendigheid van simpele dingen als magnetrons, wekkerradio’s, liften en beveiligingssystemen en informeren bij leveranciers wat de status van die apparatuur is", meent Baas. RV