Het Nederlands Openluchtmuseum staat in augustus in het teken van ‘De maand van het millennium’. KLM en Baan hebben in dit historisch ingerichte park elementen verborgen uit de moderne tijd.
Beide bedrijven willen de millenniumproblematiek hiermee in een breder kader plaatsen en de burger aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid. "Wij zijn van oordeel dat in de media de aandacht te eenzijdig gericht is op de IT-kant. De samenleving als geheel draagt ook verantwoordelijkheid en speelt ook een rol in de oplossing van het datumprobleem", zegt woordvoerder H. Baas van de KLM.
Het initiatief lag bij de KLM, waarna softwarebedrijf Baan besloot er zich bij aan te sluiten. Samen dragen de bedrijven zorg voor de organisatie en financiering van het evenement. Door het probleem te bombarderen tot ‘IT-klus’ heeft de maatschappij zich ervan afgekeerd. Techniek blijkt iets wat de burger moeilijk kan bevatten. "Baan en KLM roepen burgers daarom via dit evenement op kritisch stil te staan bij mogelijke problemen in zijn eigen omgeving, zonder daarbij dreigende catastrofes in het vooruitzicht te stellen. Burgers moeten zelf anticiperen op de millennium-bestendigheid van simpele dingen als magnetrons, wekkerradio’s, liften en beveiligingssystemen, en informeren bij leveranciers hoe betrouwbaar hun apparatuur op dit punt is", meent Baas.