Ter ondersteuning van het wereldkampioenschap voetbal loopt de grootste IT-operatie die ooit voor een kortstondig evenement is opgezet. De hele IT-wereld kijkt toe hoe Hewlett-Packard (hardware), Sybase (software), EDS (systeemintegratie) en France Telecom deze operatie uitvoeren.
De IT-organisatie van het WK 1998 moet vanaf de eerste wedstrijd op 10 juni goed werken en volcontinu draaien.
De technische infrastructuur bestaat uit meer dan honderd lan’s en ruim honderd Unix- en NT-servers. Daarnaast zijn zeshonderd printers en tweeduizend Vectra- en Omnibook PC’s geïnstalleerd.
Nieuw voor het WK Voetbal is Internet. HP en Sybase hebben een website gebouwd (http://www.france98.com). Deze moet per dag zeker vijftig miljoen hits aankunnen, en bij grote belangstelling tot honderd miljoen hits. Daarnaast moeten miljoenen Fransen met een Minitel-aansluiting en duizenden journalisten via het intranet Infofrance ’98 worden bediend. Eencontent engine, World Cup Online genaamd, moet deze drie systemen voortdurend met actuele informatie voeden.
De grootste uitdaging is de website. Niemand kan voorspellen hoe groot de toeloop zal zijn. Daarnaast kan het verkeer grillig verlopen. Als bijvoorbeeld in de halve finale Nederland en Engeland elkaar treffen, loopt het meeste verkeer via de website in Parijs. Op de mirror-site in Plano (Texas) blijft het dan relatief stil.
Een vraag is ook hoeveel Aziaten geïnteresseerd zijn. Japan maakt weinig kans verder dan de eerste ronde te komen. Als het team verder komt, wordt wellicht een derde site in Azië toegevoegd.
Intelligente routers smeren de bezoekersstroom uit over de verschillende sites. Eén à twee uur na het eind van de finale wordt de topdrukte verwacht. Het systeem is zo ingericht dat de kans op uitvallen minimaal is. Bij te veel verkeer wordt hooguit een aantal bezoekers geweigerd.