Met de introductie van zijn Web Quality of Service (Webqos)-strategie is Hewlett-Packard van plan elektronische handel via Internet te stimuleren. Het wil ondermeer door de congestie zowel op het netwerk als voor de websites beter kunnen meten en afhandelen. Het eerste product dat in het kader van deze strategie beschikbaar komt, is Servicecontrol, waarmee serviceniveaus voor Internet-transacties kunnen worden ingesteld.
Hewlett-Packard introduceerde de Webqos-strategie tijdens een internationaal forum dat de handel via Internet als onderwerp had. De technologieën die HP ontwikkelt zijn er vooral op gericht wachttijden op Internet te meten en te minimaliseren. Om webservers te ontlasten en de prestaties niet al te zeer te laten teruglopen, stelt HP software beschikbaar waarmee zowel gebruikers- als serviceklassen kunnen worden ingesteld.
‘Goede’ gebruikers kunnen voorrang krijgen, terwijl het systeem er ook voor zorgt dat tijdens piekperioden bepaalde handelingen, zoals commerciële transacties of online banking, eerder worden afgehandeld dan andere activiteiten, zoals het simpele browsen. In het kader van deze Webqos-strategie gaat HP de samenwerking met Cisco intensiveren.
Eigen servers
Hewlett-Packard gebruikt zijn eigen HP9000-servers als hardwareplatform voor de WebQos-strategie. De hardware in combinatie met een aantal Internet-applicaties en specifieke tools voor het beheren van een webserver, verkoopt het bedrijf onder de naam HP Domain Commerce. BroadVision iCat, Intershop en Open Market zijn ondermeer bedrijven die applicaties aanbieden voor handelsactiviteiten via Internet op HP Domain Commerce.
Volgens Bill Russell, algemeen directeur van de Enterprise Systems Group, gaat het zaken doen via Internet een hoge vlucht nemen. In zijn presentatie haalde hij tal van onderzoeksbureaus aan die deze voorspelling voor hun rekening durven nemen. Een omzet via Internet van 1,2 triljoen dollar in het jaar 2002 wordt voorspeld. "E-commerce kan voor bedrijven veel voordelen opleveren: meer omzet en winst, nieuwe klanten en klantentrouw. Een en ander eist veel van de IT-afdelingen. Zij moeten de verschillende systemen koppelen, een continue beschikbaarheid van de systemen garanderen, evenals een optimale beveiliging", aldus Russell die erkende dat het succes van Internet ook voor veel problemen kan zorgen. "De toename van het aantal gebruikers en toepassingen zorgt voor een geweldige belasting van de netwerken en een ongekende honger naar bandbreedte."
Succesfactoren
Nigel Ball, directeur van de Internet & Applications Systems-divisie, betoogde dat de bereikbaarheid van de websites en korte wachttijden belangrijke succesfactoren worden voor bedrijven die via Internet handelsactiviteiten willen gaan ontplooien. Door onderscheid aan te brengen in zowel de gebruikers als de vormen van dienstverlening is het volgens Ball mogelijk om de toegang tot websites te reguleren.
In Europa gaat Hewlett-Packard zich met zijn e-handel oplossingen voornamelijk op de business-to-business-markt richten. Rudi Schmickl, business manager HP9000-servers, betoogde dat HP vooral kansen ziet op bedrijven-markt, waar supply chain management en de interactie met klanten een hoge vlucht gaan nemen. Ook de ISP’s (Internet service providers) vormen een belangrijke doelgroep. Schmickl refereerde aan een onderzoek van Forrester Research. Daarin wordt voorspeld dat in Europa de handel via Internet zal groeien van 1 miljard dollar in 1998 tot 64 miljard in 2001. Het merendeel van het geld (56,7 miljard) zal omgaan in handel tussen bedrijven. Ondernemingen in Duitsland, Frankrijk en Engeland zullen het leeuwendeel van de omzet in elektronische handel genereren.
Vertegenwoordigers van HP zien de komende wereldkampioenschappen voetballen in Frankrijk als een belangrijke ’testcase’ voor hun Internet-oplossing. Zij verwachten dagelijks 50 tot 100 miljoen ‘hits’ op de Worldcub’98-website.