De ontwikkeling van concurrentie op de vrije telecommarkt is teleurstellend. Dit zei voorzitter Rob Matthijssen van de vereniging van Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers (BTG) tijdens de themadagen van zijn organisatie. "De markt voor vaste telefonie is stevig in handen van KPN Telecom."
Volgens Matthijssen valt het marktaandeel van de nieuwe leveranciers in het niet bij dat van KPN Telecom. De voorzitter baseert zich op de resultaten van het jaarlijkse opinie-onderzoek dat BTG uitvoert onder de in totaal 181 leden. Een jaar na de liberalisering van de markt zijn alle leden voor hun nationale telefonie nog steeds aangesloten bij KPN Telecom. Inmiddels heeft 14 procent voor internationaal verkeer een alternatieve operator, zoals Esprit, Telfort en Unisource. Van de respondenten heeft 12 procent voor hun mobiele telefonie een abonnement bij Libertel. Voor het onderhoud van hun telefooncentrales klopt 34 procent aan bij de concurrenten van KPN. Uit al deze resultaten komt duidelijk naar voren dat bedrijven slechts mondjesmaat gebruikmaken van de keuzemogelijkheden die de vrije markt biedt.
Negatieve keuze
Het onderzoek geeft aan dat 39 procent van de grootgebruikers overweegt voor hun nationale telefonie over te stappen naar een andere aanbieder. Voor internationale telefonie overweegt 45 procent een overstap. Slechts 27 procent overdenkt een verandering van aanbieder van mobiele telefonie. Matthijssen geeft aan dat wanneer bedrijven overstappen naar een nieuwe aanbieder, dit vaak een negatieve keuze is, ingegeven door ontevredenheid over de dienstverlening of de prijzen van de huidige aanbieder. "Blijkbaar kan Wim Dik nog aardig bewegen ‘met zijn handen op de rug gebonden en voeten in het beton’", refereert Matthijssen aan een uitspraak van de KPN-directeur die zich beklaagde over de regelgevers.
Weinig veranderingsgezind
Opvallend is dat 90 procent van de grootgebruikers ontevreden is over de prijsstelling van KPN. En toch wagen slechts weinigen de overstap. "Dit kan betekenen dat het gemiddelde BTG-lid weinig veranderingsgezind is. Of ze zijn niet ontevreden met het totale pakket van KPN Telecom", aldus Matthijssen. Volgens Kees Tromp, directeur van de organisatie voor Telegrootgebruikers willen bedrijven hun telecom het liefst onderbrengen bij één aanbieder. Ze willen niet werken met verschillende leveranciers, vanwege de administratieve rompslomp die dit met zich meebrengt. "Nieuwkomers moeten met een breed assortiment komen. Verder is het aanbod van de verschillende partijen moeilijk te vergelijken. Grote bedrijven hebben dan ook moeite met het maken van een keuze."