Het kon niet uitblijven – Java op wielen. Ook onderweg moeten we ‘connected’ (aangesloten) zijn. De eerste auto’s met ingebouwde PC’s en modems rijden al rond. Hoe lang zal het duren voordat ieder voertuig zijn eigen Internet-adres heeft? De grote autofabrikanten hebben wel hun bedenkingen. Wie bepaalt immers de toekomst van het automobiel? General Motors, Mercedes of Bill Gates? Zullen we straks onze auto (her)starten met Ctrl-Alt-Del? Na het kantoor en de huiskamer bindt de PC-industrie de strijd aan op een derde front: de heilige koe.
IBM, Netscape Communications, Sun Microsystems en Delco Electronics – een dochter van General Motors – hadden op de Comdex in Las Vegas in november vorig jaar een nieuwigheidje. Samen presenteerden ze een voertuig van General Motors dat volgens het begeleidende persbericht ongekende nieuwe mogelijkheden biedt voor productiviteit, gemak, veiligheid en vermaak van de inzittenden: de Network Vehicle.
Met de beste hardware- en software-producten op het gebied van spraakherkenning, plaatsbepaling via satellieten (GPS), draadloze communicatie, head-up display en webtoegang is de Network Vehicle een rijdend laboratorium voor het uitproberen van mobiele computertechnologie. Met behulp van Java-software wordt alle apparatuur aan boord geïntegreerd.
De vier bedrijven presenteren de Network Vehicle als het voertuig van de toekomst voor forenzen die dagelijks urenlang in het verkeer rijden of stilstaan. Het gebruik van PC en Internet-technologie in een auto wordt vooral mogelijk door de steeds betere spraakherkenningstechnologie en tekst-naar-gesproken-woord technologie.
Een bestuurder van de Network Vehicle kan door middel van gesproken commando’s de computer vragen e-mail voor te lezen, een hotel of restaurant op te sporen, een route uit te stippelen van A naar B, de cellulaire telefoon te bedienen, een ander radiostation op te zoeken of de verwarming lager te zetten. De overige passagiers kunnen daarnaast ook nog via beeldschermen bij hun stoelen over Internet surfen, televisiekijken of computerspelletjes spelen. De bestuurder moet het doen zonder scherm, ‘die moet zijn ogen op de weg houden’!
Internet en 200 tv-stations
Maar er is meer. De Network Vehicle is uitgerust met een mobiel systeem voor satellietontvangst waarmee de ontvangst van circa tweehonderd tv-kanalen en DirectPC mogelijk wordt. DirectPC biedt toegang tot Internet via een cellulair modem met een snelheid van 440 kilobit per seconde, naast ook de mogelijkheid tot het laden van data, waaronder radio, video en tekst. Delco heeft de auto uitgerust met een ‘head-up display’, projectie van beeld en informatie op de voorruit, zoals die ook gebruikt wordt in moderne gevechtsvliegtuigen. De bestuurder kan daarmee informatie over de te volgen route en informatie over het gedrag van de auto op de voorruit lezen zonder zijn ogen van de weg te halen. Hij hoeft alleen maar zijn focus te verleggen van de weg, naar de voorruit en terug.
Ook interessant: IBM-dochter Object Technology International (OTI) heeft voor de Network Vehicle ook een dockingstation ontworpen voor IBM’s Workpad, de persoonlijke digitale assistent van IBM. De systemen zijn zo geïntegreerd dat wanneer de Workpad in het dock op het dashboard zit, de bestuurder van de auto via de gesproken commando’s ook toegang heeft tot de informatie in de Workpad, zoals telefoonnummers of e-mail.
De Network Vehicle is een prototype dat is volgestouwd met geavanceerde technologie. Volgens Pat Toole, vice-president bij IBM’s Manufacturing Industries Solutions Unit die zich bezighoudt met zogenoemde global embedded solutions, zouden de meeste technologische hoogstandjes binnen achttien maanden beschikbaar kunnen zijn voor het publiek. Hij heeft het dan nog niet over auto’s die kant-en-klaar met ingebouwde PC’s van de lopende band rollen, maar over systemen die ingebouwd kunnen worden in bestaande auto’s. Toole verwacht dat over vier jaar een groot aantal wagens standaard uitgerust zal zijn met al het moois dat nu in de Network Vehicle zit.
AutoPC nog slechthorend
De handen aan het stuur, de ogen op de weg en toch ‘connected’, dat is ook de belofte van Microsofts AutoPC. Deze technologie is opgebouwd rondom het Windows CE 2.0 besturingssysteem en maakt ook gebruik van spraakherkenning -ontwikkeld door Lernout & Hauspie- en een programma dat geschreven woord naar gesproken woord vertaald. AutoPC levert net als de apparatuur aan boord van de Network Vehicle de mogelijkheden om e-mail te ontvangen en te horen, gebruik te maken van navigatiesoftware en audiosysteem en cellulaire telefoon via gesproken commando’s te bedienen.
Uiteraard levert Microsoft alleen de software voor de AutoPC. Voor het fabriceren van de hardware heeft Microsoft overeenkomsten gesloten met een aantal leveranciers van auto’s en consumenten-elektronica. Een mooi rijtje: Alpine, Clarion, Daewoo, Harmon-Kardon, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan-North America, PSA Citroën, Samsung, UT Automotive, VDO en Visteon Automotive Systems. De verwachting is dat Clarion – een Amerikaanse producent van audiosystemen voor auto’s – nog dit voorjaar in de VS AutoPC-systemen zal leveren voor een prijs van 1299 dollar. De prijs is inclusief de CD-speler maar exclusief de aanschaf van een modem. Clarions boordcomputer – die nog het meest lijkt op een dure autostereo – is opgebouwd rondom een Hitachi SH3 Risc-processor die te vergelijken is met een lichte Intel Pentium. Het laden of downloaden van data van een persoonlijke digitale assistent of een laptop naar de AutoPC gebeurt hier via een infrarood-poort.
De AutoPC van Microsoft is minder uitgebreid dan de hele exhibitie aan technologie die in de Network Vehicle gestouwd is. Voor AutoPC is de introductie dan ook veel dichterbij. Microsoft verwacht dat de mensen die voor hun brood op de weg leven de eerste klanten zullen zijn voor de AutoPC. De AutoPC heeft geen monitor of head-up display. De communicatie mens-computer verloopt vrijwel uitsluitend verbaal, wat zeker goed is voor de verkeersveiligheid. Omdat de AutoPC is opgebouwd rondom een ‘Universal Serial Bus’-architectuur biedt het systeem talloze mogelijkheden voor andere ontwerpers van software en hardware om plug and play-producten te ontwikkelen die aan het systeem kunnen worden toegevoegd – zoals extra monitoren, GPS en beveiligingssystemen.
Dat alles met de AutoPC nog niet van een leien dakje gaat, bewees Bill Gates himself tijdens een beurs in januari dit jaar. De spraakherkenningssoftware van de AutoPC die daar werd gedemonstreerd vertikte het regelmatig om gehoor te geven aan de commando’s van Microsofts hoogste baas. "We leggen de laatste hand aan de betrouwbaarheid van deze technologie," merkte Gates wijselijk op. Hij voegde eraan toe dat de software van slag raakte door de ongewone akoestiek van de beurshal.
Xsara Multimedia
De welgestelden van Hollywood en Beverly Hills hoeven uiteraard niet zoals gewone stervelingen de komst van de AutoPC af te wachten. Andy Cohen, de eigenaar van Beverly Hills Motoring Accesories aldaar, voorziet al jaren de zogenaamde sport utility vehicles of ‘peno-pauze automobielen’ op verzoek van nieuwe eigenaren van de allerlaatste technologische snufjes. Cohen rust Chevrolet Suburbans en Dodge Durango’s uit met verbeterde audiosystemen, luxere lederen bekleding, verbeterde vering en videosystemen met lcd-televisieschermen (liquid crystal display) op de achterbank. Hij heeft nu ook voor 60.000 dollar een omgebouwde Lincoln Navigator in de aanbieding die wordt aangeprezen als een kantoor, annex ‘entertainment’-centrum op wielen. Op de voorruit prijkt een sticker, Intel Inside.
Het prototype van deze Lincoln Navigator is een showcase voor Intels Connected Car PC Technology, een op Intels MMX gebaseerd platform. De bestuurder in Cohens Lincoln kan met gesproken commando’s de weg vragen aan de computer, e-mail beluisteren en de cellulaire telefoon bedienen. De passagiers op de achterbank kunnen via een monitor over het Web surfen, films bekijken en computerspelletjes spelen. Alles is mogelijk volgens Andy Cohen. Hij zegt in de Autoweek van 2 maart 1998: "Als je het kan kopen voor je PC, kunnen wij het inbouwen in je auto."
Het debuut van Intels Connected Car PC Technology vond in september 1997 plaats op de internationale autoshow in Frankfurt. Daar presenteerde Citroën een Xsara Multimedia die was uitgerust met Intels nieuwste auto-elektronica. Deze Xsara heeft een lcd kleurenmonitor ingebouwd in het dashboard. Voor de veiligheid gaat deze monitor automatisch uit wanneer de auto sneller rijdt dan 5 kilometer per uur. De passagiers op de achterbank kunnen uiteraard de monitoren blijven gebruiken voor speeltjes, surfen en DVD (digital versatile disk). Cap Gemini zorgde voor de software-integratie op basis van Windows 95. Volgens Ron Smith, de vice-president van Intels Computing Enhancement Group zal een volledig PC-systeem in de auto ongeveer 2000 dollar duurder maken.
Microsofts derde front
Voor de PC-industrie is het aanwijzen van het ‘derde front’ – na het kantoor en de huiskamer nu de auto – een logische stap. Microsoft, Intel, IBM, Sun en anderen loeren verlekkerd naar de 500 miljoen nieuwe auto’s die in de komende tien jaar gebouwd zullen worden. In potentie ligt daar een markt van 50 miljard dollar per jaar. Waarom zou de tijd die men in de auto doorbrengt ‘downtime’ moeten zijn?
Om het huwelijk tussen de PC en de auto mogelijk te maken beginnen zich de contouren af te tekenen van allerlei allianties tussen twee van de meest succesvolle industrieën van de twintigste eeuw: de auto- en de computerindustrie. General Motors werkt via dochter Delco samen met IBM, Netscape en Sun aan de Network Vehicle. Maar datzelfde Delco presenteerde in februari van dit jaar op een autoshow in Detroit ook een Saab die uitgerust is met Microsofts AutoPC. Citroën werkt samen met Intel aan de invoering van de Connected Car Technology, maar hoort – samen met onder andere Mercedes-Benz en Hyundai- ook bij het monsterverbond dat Microsoft in het leven heeft geroepen voor de introductie van AutoPC. Ford Motor Co werk samen met Microsoft en Intel aan een eigen auto-PC, de Ices.
Het is een wat ongemakkelijk bondgenootschap tussen twee volstrekt verschillende bedrijfstakken met totaal verschillende culturen. In de auto-industrie doen heel wat grappen de ronde over de vermeende onbetrouwbaarheid van PC’s. Zo grappen de ingenieurs van Detroit dat auto’s met Microsofts AutoPC zonder reden midden in he verkeer zullen stoppen en dan slechts met Ctr-Alt-Delete weer aan de praat te krijgen zijn. Veiligheid en betrouwbaarheid staan nummer één in een industrie waar een ‘recall’ miljarden kan kosten en men bang is voor rechtszaken van slachtoffers van ongelukken. Een crash op de weg heeft heel wat verstrekkender gevolgen dan een crash in cyberspace. Evenzo moet de PC-industrie er aan wennen dat men in Detroit jaren- en niet maanden – werkt aan de introductie van een nieuw model.
Veronica wijst de weg
Desondanks zal het niet lang duren voordat er sprake zal zijn van een integratie van rijsystemen met de ingebouwde PC. "Er is geen enkele reden waarom Windows CE niet de configuratie van het hele dashboard kan overnemen," zegt Richard Chutorash van United Technologies Automotives, een Amerikaanse producent van auto-elektronica die ook AutoPC-apparatuur gaat maken. Het is ook maar een klein stapje van een PC die het audiosysteem, de verwarming en de vergrendeling van een auto controleert naar een PC die de airbags en de remmen in de gaten houdt en bovendien remote-diagnostics mogelijk maakt. De Network Vehicle van IBM, Netscape, Delco en Sun maakt al gebruik van remote-diagnostics. Meer dan een miljoen modellen bij General Motors van het bouwjaar 1998 – voornamelijk de Cadillacs – zijn al uitgerust met het rudimentair remote-diagnostic systeem Onstar een voice-operated system dat opereert via de cellulaire telefoon en een vrouwelijke computerstem die Veronica heet.
Een woordvoerder van Sun meent dat Java-software in de nabije toekomst een rol kan spelen bij de integratie van alle computersystemen in een auto, van de airbags tot het dashboard display en het remsysteem. Naast lan’s en wan’s zullen we dan spreken van van’s (vehicle area networks). Sun mag dan niet zover zijn als Microsoft, het heeft wel als voordeel dat met name de grote drie van Detroit – Ford, Chrysler en General Motors – geen grote invloed zullen dulden van Microsoft op ‘hun’ automobielen.
Info-autobahn van Mercedes
Daimler-Benz, de eigenaar van Mercedes-Benz, is niet van plan om het initiatief voor het ontwikkelen van PC’s in de auto over te laten aan de PC-industrie. Daimler heeft zeer parmantig twee jaar geleden een eigen onderzoeksinstituut geopend in het hart van Silicon Valley vlak naast de campus van Stanford University in Palo Alto. In april 1997 presenteerde dit instituut een ‘networked’ Mercedes E420 met een computermonitor tussen de beide voorstoelen en twee monitoren in de rugleuningen van de voorstoelen ten behoeve van de passagiers op de achterbank. Het systeem kan data van Internet halen met een snelheid van 30 kilobits per seconde. Dat is redelijk snel, maar het downloaden van data in een rijdende auto is nog weinig betrouwbaar.
Mercedes-Benz meent echter een betrouwbaarder Internet-ontvangst te kunnen verzorgen dankzij samenwerking met het Californische bedrijf Metricom, waarvan Microsoft-oprichter Paul Allen 49 procent van de aandelen in handen heeft. Metricom heeft in de afgelopen twee jaar draadloze Internet-netwerken opgebouwd in San Francisco, Seattle en Washington DC. Deze netwerken worden niet opgebouwd met grote zendmasten maar door kleine en relatief goedkope zendertjes te plaatsen in een groot aantal lichtmasten.
Metricom heeft recentelijk het product Autobahn geïntroduceerd, waarmee de digitale radiomodems van Mercedes-Benz met een snelheid van 128 kilobits per seconde data kunnen downloaden via de lantaarnpaal-netwerken van Metricom. Een nieuw protocol van Metricom waarin de PC in de Mercedes steeds de ontvangst van pakketjes bevestigt, maakt het onwaarschijnlijker dat de datastroom wordt onderbroken tijdens de ‘handover’ van de ene Internet-cel naar de volgende. Wanneer de ontvangst van een pakketje niet wordt bevestigd, volgt automatisch nog een zending. Mercedes werkt ook samen met Microsoft en met Netscape aan het ontwikkelen van respectievelijk een Internet Explorer en een Navigator die gestuurd kunnen worden met gesproken commando’s.
De slimme auto
We hoeven er niet aan te twijfelen dat de computer een belangrijk onderdeel zal vormen van de slimme, zuinige, schone en ‘networked’ automobielen van de eenentwintigste eeuw. De technische problemen die er nu nog zijn zullen zeker worden opgelost. De computerindustrie heeft alle belang bij het derde front. De kapitaalkrachtigste klanten – de kopers van zeer luxe auto’s – willen de meest futuristische spullen in hun auto. De auto-industrie moet wel hard meedenken om te voorkomen dat Microsoft, IBM en Intel straks bepalen hoe een auto rijdt.
Het zal interessant zijn om te zien hoe op de lange duur de integratie zal plaatsvinden tussen de PC in de auto en essentiële onderdelen als het remsysteem en ook de volledig automatische navigatiesystemen waaraan momenteel hard wordt gewerkt. Hoe lang zal het duren voordat we de remmen, brandstofinjector, dashboarddisplay en de bougies gaan beschouwen als de ‘peripherals’ van een vehicle area network? Op een gegeven moment zullen er zeker auto’s op de weg verschijnen die helemaal bestuurd kunnen worden met de stem. Kijk mamma, zonder handen!
Teake Zuidema, freelance medewerker Computable
Twee uur uit het leven van Wired Willem
Willem Wieringa is altijd online. Zijn gloednieuwe Citroën Fantasia Cyberspacia, model 2002, heeft dan ook alles wat Willem nodig heeft: een ingebouwde PC op de plaats van de autoradio, een head-up display dat via een Global Positioning Systeem kaarten projecteert op de voorruit, een dashboard-scherm waarop alle vitale functies van de Citroën zijn af te lezen, een modem dat hem in staat stelt via satelliet en Internet contact te houden met de zaak en zijn klanten en achterin een beeldscherm voor computerspelletjes en DVD (digital versatile disk). Alles uiteraard gestuurd met gesproken commando’s. "Een kwestie van bereikbaarheid’, zegt de besnorde zakenman, die door zijn vrienden in de Dorstige Olifant Wired Willem of ook wel Wim On-Line wordt genoemd. Willem weet het zeker, al die nieuwe apparatuur zorgt ervoor dat hij net altijd een stapje voorop is in de 24-uurs economie. En de concurrentie is moordend op de markt van de mobiele afzuigapparatuur voor verzorgingshuizen. "Het is erger dan de jungle," zegt Wired Willem. En de PC in de auto? "Hoe heb ik ooit zonder gekund," zucht de 46-jarige vertegenwoordiger. Intel Inside, zegt de sticker op de voorruit van de olijfgroene Citroën Fantasia.
17.00 Na de vingerafdruk-identificatie downloadt Willem zijn afspraken voor de volgende dag via de infrarood-poort van zijn palmtop naar AutoPC. Hij start de auto en rijdt weg zijn kantoor. De radio laat een Microsoft-riedeltje horen. "Wat kan ik voor je doen vandaag?, vraagt de zoetgevooisde vrouwenstem van de PC. "Werkschema donderdag 2 november bijwerken – Plan bijeenkomsten – Geef kortste routebeschrijving," zegt Willem staccato. Hij spreekt duidelijk met kleine pauzes tussen ieder commando. Volgens zijn dealer is dat niet nodig, maar Willem weet uit ervaring dat dat beter gaat.
"Okay, Willem," zegt AutoPC. Sinds de Amerikaanse overheid Microsoft heeft opgedeeld in zeven afzonderlijke delen en die Belgen van Lernout & Hauspie de hele spraakherkennings-business hebben overgenomen, heeft AutoPC van Willem een licht Vlaams accent. Dat is geen verbeelding, het �s Sylvia Millecamps.
17.02 Terwijl Willem de snelweg bij Hoorn opdraait rolt op de monitor voor de passagiersstoel een reeks van tijden, plaatsen, namen en wegnummers voorbij. Een uitgewerkt schema van de activiteiten van morgen. De monitor is zo geplaatst dat de bestuurder het scherm niet kan zien. "Lezen?", vraagt AutoPC. "Nee, e-mail", roept Willem. Hij vloekt hartgrondig als een zwarte Mercedes hem met 140 km per uur voorbij scheurt en net iets te snel voor hem weer invoegt. "Ik heb je niet verstaan Willem", meldt Sylvia. "Lees e-mail", herhaalt Willem geïrriteerd. Er is e-mail van een ziekenhuis in Den Bosch. Ze willen een nieuwe offerte voor de 24 rollende afzuigers. Of het ook goedkoper kan. Willem dicteert een e-mailbericht aan het ziekenhuis en geeft opdracht aan AutoPC contact te zoeken met de Javabox op kantoor en die een nieuwe offerte te laten sturen. Hij laat AutoPC ook op www.vanwieisdieauto.nl het e-mailadres opzoeken dat bij het kentekenbewijs van de zwarte Mercedes hoort. "Klootzak", mailt hij naar de bestuurder van de Mercedes. Sylvia leest de slotkoersen van het Damrak voor. "Sorry Willem, maar Ahold sluit 2.30 lager."
17.10 Willem heeft vanavond de kinderen. Hij pikt ze op bij het huis van zijn ex in Purmerend. De kids hebben geen tijd voor conversatie. Ze worden gestoord bij het bekijken van Terminator 3 op een DVD (Digital Versatile Disk) en zeggen boe, noch bah. Als Willem wegrijdt, gooien Sander en Wouter de disc in de speler op de achterbank en hangen al gauw half comateus voor het scherm. Als Willem in zijn spiegel kijkt ziet hij tussen de regendruppels op de achterruit de reflectie van de full-color Liquid Crystal Display.
17.15 Onderweg naar Schiphol begint op het dashboard een signaal te branden dat er iets mis is met de wegligging van de auto. Willem commandeert: "Diagnose rijsysteem". Na een halve seconde antwoordt Sylvia. "De luchtdruk in het linker achterwiel loopt hard terug Willem."
"Zoek contact met dichtstbijzijnde servicestation", roept Willem. Hij parkeert de Citroën die al wat aan het hobbelen is half op de vluchtstrook, half in de berm. Lekke band.
17.20 "Je hebt mail", meldt Sylvia aan Willem die net zijn schema van morgen aan het bekijken is. "Lees", roept Willem. AutoPC heeft een garage ontdekt in Purmerend. Het is nog een Citroën-dealer ook. Ze zullen binnen tien minuten ter plekke zijn met een nieuwe band. De routine-afstandsscan van de Citroën-dealer stelt vast dat er ook een probleem is met het anti-crash-systeem dat de auto automatisch laat remmen wanneer een ander object te snel genaderd wordt. Diagnose: verkeerde frequentie. Advies: breng auto naar dealer. "Shit", zegt Willem. AutoPC reageert niet.
17.45 Met een nieuwe achterband scheurt Willem de snelweg weer op. De beide jongens achterin zitten zo in de film dat ze van het hele oponthoud niets hebben gemerkt. Willem vraagt een rijadvies aan AutoPC om naar het nieuwe vliegveld voor de kust van Zandvoort te rijden. Een head-up display floept aan, en Willem ziet op de voorruit in rood een kaart verschijnen van de verkeerssituatie rondom Amsterdam. AutoPC wordt via het World Wide Web continu op de hoogte gehouden van de verkeerssituatie op de Nederlandse wegen. Via een gecorrigeerde versie van het Global Positioning System weet de computer ook precies waar in het wegennet Wired Willem zich bevindt. AutoPC meldt dat er een ongeluk is op één van de vrije rijbanen in de tunnel naar het vliegveld. Vertraging, minstens een half uur. Het verkeer op de automatische tolstrook door de tunnel heeft geen problemen.
17.55 De Citroën Fantasia scheurt met 140 kilometer onder de tolpoort door van de tunnel naar Schiphol-in-de Zee zoals het vliegveld in de volksmond heet. AutoPC zendt automatisch alle gegevens van Willems auto door naar de tolweg-computer van Rijkswaterstaat. De verschuldigde tol wordt automatisch afgeschreven van zijn giro. Het tarief varieert met het aanbod van het verkeer. Hoe drukker het is op de tolvrije baan, hoe hoger het tarief dat de computer rekent voor de tolbaan. Veilingsoftware is het helemaal in 2003. Willem haat tolwegen. "Ik betaal toch goddomme wegenbelasting", moppert hij. De tunnel is bekabeld zodat het gebruik van cellulaire telefoons en andere ontvangstapparatuur niet wordt onderbroken. Midden in de tunnel gaat dan ook de telefoon. Het is Willems vriendin Toos. Het vliegtuig uit Gran Canaria is een half uur eerder dan gepland. "Willem, waar ben je", roept Toos.
18.10 Wat een toestand. Als Willem en de jongens Toos hebben ontdekt in de horde terugkerende vakantiegangers, blijkt dat Willem én de sleutels én zijn cellulaire telefoon in de auto heeft laten liggen. Alle vier deuren van de Fantasia zijn vergrendeld. Sander komt op het lumineuze idee om AutoPC te bellen vanuit een ordinaire telefooncel om zo het commando te geven de deuren te openen. Goed idee, maar het werkt niet als blijkt dat Willem de pincode van de auto is vergeten. Weer brengt Sander uitkomst. Ze bellen Willems Citroën-dealer, en die kan vanaf zijn scherm via Internet en het eigen web-adres van de auto AutoPC de deuren laten openen. Moordjongen, die Sander. Als blijkt van waardering legt Willem hem onderweg naar Amsterdam uit wat het verschil is tussen een pakketgeschakeld en een circuitgeschakeld netwerk.
18.20 Toos zit naast Willem in de Citroën. Gran Canaria was weer fantastisch! Als Toos is uitgerateld commandeert ze de Navigator naar een www-pagina met de films die vanavond in Amsterdam te zien zijn. Willem heeft er maar een hekel aan als anderen zitten te surfen in zijn auto. Wie rijdt er hier nu helemaal? Verder heeft hij schrikbarende verhalen gelezen uit Amerika over hackers die je auto overnemen terwijl je on-line bent en dan niet alleen je computer maar ook je auto laten crashen. Er vallen zelfs doden bij. De handleiding van de Fantasia Cyberspacia geeft een 25 pagina’s lange opsomming van apparatuur die je niet in de auto moet gebruiken, omdat het de elektronica van de auto in de war zou kunnen sturen. Maar hou Toos maar eens van het Web af. Hij heeft haar tenslotte ook in cyberspace leren kennen. "Godsamme, als dit nu 224 kilobits moet voorstellen", foetert Toos. Ze bestelt en betaalt via de website van de Luminosa bioscoopkaartjes voor de nieuwe Star Wars-film.
18.23 "He, Toos, je bent ook dikker geworden", roept Willem olijk. "Nietes", meent Toos. "Jawel, kijkt maar hier op het dashboard", roept Willem. Daar staat het in keiharde cijfers. Gewicht op rechter voorstoel 72 kilo, airbag operatief. Toen ik je wegbracht was je 68, schat". "Ach Willem dat komt toch alleen maar omdat ik die laptop op mijn schoot heb", spuwt Toos giftig. "Je hebt dat ding toch niet aan hè," zegt Willem nerveus, "daar komen ongelukken van." "Hou nou toch op zeg, dit is toch een auto geen vliegtuig." Willem weet dat zo net nog niet.
18.35 Onderweg naar de bioscoop in Amsterdam komt Willem op het idee om het beveiligingssysteem van zijn huis in Hoorn eens na te lopen. Je weet maar nooit met al die inbraken tegenwoordig. Via de website www.wijpassenopuwhuis.nl laat hij de jongens op de achterbank ‘linken’ naar het beeld van de omnicamera die de omgeving van zijn huis in de gaten houdt. "Shit, pap, de achterdeur staat open!", meldt Sander. Bloednerveus commandeert Willem een volledige security-scan van het huis. Gelukkig alles is in orde. Zelfs de hond – zendertje in de halsband – zit nog binnen. Hij laat de Javabox in zijn huis de achterdeur sluiten. De cv kan ook wel lager, het wordt vanavond toch laat. Willem verheugt zich op de film. De bioscoop, de concertzaal en de kerk zijn nog de enige plekken waar het gebruik van elektronische hebbedingetjes is verboden en waar je dus, ja wat eigenlijk….
18.47 Bij het passeren van World Trade Center: E-mail van het ziekenhuis uit Den Bosch. De offerte is goed gevallen, ze willen er morgen over praten. Even juicht het binnenin Wired Willem. Nog geen vijf seconden later heeft hij zijn baas Barend Voordewind aan de telefoon. "Das mooi werk in Den Bosch Willem", bralt Barend. "We hebben vanavond een extra werkoverleg om dit rond te krijgen, gewoon even eyeball to eyeball". "Waaaaaaaat," zegt Willem, "we zijn net op weg naar de bioscoop". "Ja jongen, mobiel afzuigen is een 24-uurs business", zegt Barend, nog voor hij ophangt (hij hangt natuurlijk niets op, maar zo heet dat nog steeds TZ).
19.00 Wired Willem heeft Toos en de jongens afgezet bij de bioscoop en vraagt AutoPC de snelste weg naar Hoorn aan te geven. "Je bent zelf een klootzak", leest de e-mailstem van Ron Brandsteder. Zeker van die zwarte Mercedes. Zuchtend kijkt Willem Wieringa naar de apparatuur in de auto. "Kutzooi", zucht hij nog voor hij wegrijdt.