In mijn vorige column had ik het over het feit dat de marktwerking niet zaligmakend is en dat de overheid niet altijd aan de kant kan blijven. Forums in binnen- en buitenland moeten de problemen met ondermeer Internet en de elektronische handel aanpakken en het ‘moderne bestuur’ helpen effectueren.
Regeringen en bedrijven moeten de handen in elkaar slaan om deze thema’s aan te pakken. Bestaande instanties en forums zijn daarbij in te schakelen.
Een forum kan pas een succes worden als regeringen en bedrijven duidelijke functies aan de betrokken mensen toewijzen. Het heeft geen zin om rond de tafel te gaan zitten zonder begrip voor elkaars problemen.
Terug naar het crypto-voorbeeld in de VS, waar in verband met de binnenlandse veiligheid een exportbeperking op het gebied van technologie van cryptografie werd opgelegd (zie ook vorige column). Het heeft veel tijd gekost de grotere bedrijven aan tafel te krijgen, en nog veel meer tijd om goede mensen binnen de regering te vinden en die met rugdekking aan dezelfde tafel te krijgen. Desondanks ging het mis. De FBI had niet de juiste mensen, maar wel de politieke macht, en wist binnen een maand twee jaar werk ongedaan te maken. De reactie van de bedrijven was kort maar krachtig. De cryptografische technologie wordt nu buiten de VS ontwikkeld of gekocht. De R&D binnen de VS is zo goed als gestopt, met als gevolg dat de kennis nog verder afneemt en de arbeidsplaatsen naar het buitenland verhuizen. Deze pat-stelling is niet goed. De crypto-bouwsteen is cruciaal voor e-handel. E-handel kan alleen een succes worden als betalingen en contracten elektronisch kunnen worden uitgewisseld met de juiste veiligheid en privacy.
Groepen bedrijven moeten zich internationaal en nationaal bundelen in belangengroeperingen en in een forum plaatsnemen om de problematiek in samenspraak met de regeringen (inter)nationaal aan te pakken. Als dit niet snel gebeurt kan dat de volgende consequenties hebben.
E-handel tussen twee bedrijven in twee landen zal heel moeizaam worden.
Zaken als privacy van bedrijven en personen met betrekking tot informatie en contracten zullen in verschillende landen anders worden aangepakt, waardoor er wereldwijd een onwerkbare situatie ontstaat.
Internet zal te lang een ‘onzeker’ gevoel uitstralen, waardoor de groei en de mogelijkheden ervan (in ernstige mate) afgeremd zullen worden.
E-handel zal een reeks belastingtechnische regelingen met zich mee brengen die per land zullen verschillen. Ook hierdoor ontstaan verwarrende en onwerkbare situaties op wereldschaal.
E-contracten zijn bijna niet te realiseren vanwege onvoldoende bescherming en handhaving van regels, zeker wereldwijd maar ook nationaal.
Tot slot van dit scenario zal de consument niet elektronisch winkelen.
Gelukkig kan het ook anders gaan, maar dan moet de consument thuis wel een positief gevoel hebben over de wijze waarop producten en diensten worden aangeboden en over de wijze van betaling. Hij moet er van op aan kunnen dat kosten of goederen te verhalen zijn indien er iets mis gaat; daarvoor moet wel de juiste legale infrastructuur bestaan. Als de consument niet echt mee doet, speelt elektronische handel zich alleen af tussen bedrijven onderling en dan nog alleen tussen bedrijven die elkaar kennen en vertrouwen. Dit betekent dat de echte nieuwe economische groei die mogelijk is door e-handel en Internet, ondersteund moet worden door bedrijven en regeringen die daar een belang bij moeten hebben. Modern bestuur is dus noodzakelijk om de weg te effenen naar een wereld waarin een betrouwbare e-handel mogelijk is met bedrijven en, belangrijker nog, met de consument. Moeilijke problemen kunnen beter samen worden opgelost dan alleen door regeringen of bedrijven.
De markt moet zijn werk doen, maar er is altijd een uitzondering op de regel.
Ik denk dat het nu tijd is om de regering op te roepen de beste mensen bij elkaar te halen voor het bespreken van deze thema’s. De belangrijkste bedrijven in Nederland zouden hetzelfde moeten doen en een forum creëren waarin hun posities worden vastgesteld.
‘Modern governance is the only way to e-commerce’.