Na een enthousiaste aanloop lijkt de elektronische handel in Nederland te blijven steken in goede voornemens zo blijkt uit een voorspelling van het onderzoeksbureau IDC. Dit ondanks de berekende toename van de elektronische omzet van 120 miljoen gulden vorig jaar naar 350 miljoen dit jaar.
IDC publiceert half juni hierover een omvangrijk rapport compleet met een analyse, waarin de Nederlandse situatie in verband wordt gebracht met andere Europese landen. De voornaamste problemen lijkt te zijn het Nederlands conservatisme en ontbrekende kennis. IDC meet voor het rapport ook attitudes, ondermeer de bereidheid van IT-managers tot veranderen. Zo blijken Nederlanders doorgaans slechts half zo snel als bijvoorbeeld Scandinaviërs bereid te veranderen.
Kernactiviteiten
Ook ziet IDC bij het opzetten van web-marketing vaak een gemis aan concentratie op kernactiviteiten. Verder blijft de gemiddelde Nederlandse Internet-gebruiker voorlopig een goed-opgeleide man van 30+, met een technisch of wetenschappelijk beroep, die in 1998 vijfhonderd gulden op Internet uitgeeft; in 2001 is dit vijftienhonderd, terwijl business-to-business dan op vijfduizend gulden ligt. De ‘settop box’ via de televisie en de snelle kabel wordt de grote aanjager voor elektronische handel bij het publiek.
IDC hanteert als definitie voor elektronische marketing: ‘Het beheren en verrichten van zakelijke transacties in een digitale omgeving,’ en noemt als een voornaam verschil met gewone marketing het wegvallen van de factor ‘plaats’ ten gunste van ’tijd’. Er is op Internet geen wachttijd meer tussen een advertentie zien en bestellen of betalen – en dat gebeurt ook allemaal op één en dezelfde plaats. AG
VS belast e-handel drie jaar niet
De Amerikaanse politiek is fel tegen belastingen op Internet-transacties en online-diensten. Het invloedrijke House Commerce Committee wil Internet drie jaar lang vrijwaren van fiscale belemmeringen. De Commissie heeft haar goedkeuring verleend aan wetgeving die Internet beschermt tegen eventuele regelgeving van de FCC (Federal Communications Commission).
De wet verhindert de FCC een heffing te leggen op abonnementen voor Internet-toegang en online diensten. Daarnaast geldt voor drie jaar een bevriezing. Gedurende die tijd mogen geen extra heffingen op Internet-toegang of bit-belastingen worden geheven.