Het hoger onderwijs vindt dat de toepassing van ICT te veel afhankelijk is van de inzet van docenten. Bovendien is de kennis van de leerkrachten op dit gebied vaak ontoereikend. Dit blijkt uit een onderzoek van de Wetenschappelijk Technische Raad (WTR) van de stichting Surf. De raad heeft het werk woensdag gepresenteerd.
De dominante rol die docenten spelen bij het gebruik van ICT in het onderwijs is en de gebrekkige kennis vormen knelpunten die in de studie naar voren komen. Met name op de hbo-opleidingen is dit het geval. Universitair docenten schieten vaker op onderwijskundig gebied tekort. Verder zijn de technische voorzieningen bij studenten thuis vaak ontoereikend, waardoor zij onvoldoende gebruik maken van toepassingen als bijvoorbeeld teleleren. Instellingen besteden over het algemeen te weinig geld om een goede inzet van ICT in het onderwijs mogelijk te maken. Ze zien de invoering van ICT vaak als een risicovolle activiteit. Hierdoor komt te weinig geld vrij voor innovaties als ICT. Volgens de auteur professor H.C. de Wolf is de inzet van ICT in het onderwijs in een fase dat de baten van het gebruik ervan onvoldoende duidelijk zijn.
Onderlinge concurrentie
Het gebrek aan samenwerking tussen de onderwijsinstellingen vormt een belemmering voor de integratie van ICT. "De verschillende instellingen bewandelen elk een eigen weg; een, naar het zich laat aanzien, eenzame weg", zo valt te lezen. De autonomie van docenten en de onderlinge concurrentie tussen instellingen staan verbeteringen in de weg. Volgens de WTR bestaat behoefte aan een platform als afstemmingsorgaan en als dicussieforum.
Ruim 97 procent van de onderzochte opleidingen maakt gebruik van ICT-toepassingen. De onderzoekers menen wel dat vrijwel alle instellingen ICT als een instrument zien om het onderwijs te verbeteren. "Er is een veelheid van projecten waarin toepassing van ICT voorop staat." Andere genoemde redenen voor de inzet van ICT zijn efficiëntie en flexibiliteit van het onderwijsproces. De meeste ondervraagden onderkennen dat de technologie tot diepgaande veranderingen in de onderwijskundige aanpak en de organisatie zal leiden.
Flexibeler
Ongeveer 71 procent van de opleidingen laat het gebruik van ICT gepaard gaan met een andere opzet van het onderwijs. De opzet is vooral flexibeler geworden. De WTR verwacht dat het gebruik van ICT de komende jaren zal toenemen. Het gepresenteerde boek is gebaseerd op een onderzoek dat het onderwijstechnologisch centrum van de Open Universiteit in Heerlen hield in opdracht van de WTR. De Raad bestaat uit tien leden, die werkzaam zijn bij universiteiten, hogescholen, onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven. De WTR geeft adviezen aan Surf, het samenwerkingsorgaan van het hoger onderwijs.