Hewlett-Packard (HP) lanceerde in San Francisco een agressieve campagne om zich te positioneren als een serieuze speler in de markt voor elektronische commercie. De tactieken om dit doel te bereiken houden ondermeer een sterke samenwerking met netwerkfirma Cisco Systems in.
De twee bedrijven komen met software die gegarandeerde netwerkkwaliteit moet bieden.
Verder ontwikkelen HP en Cisco gezamenlijk een reeks applicatiepakketten voor e-commercie. HP’s Webqos moet een dienstverleningsgarantie bieden aan klanten die voor meer dan tien miljoen dollar aan handel genereren. Dergelijke bedrijven lopen kennelijk het gevaar op Internet-winkels genegeerd te worden bij gebruik van bestaande technologie. Het eerste product in de Webqos-serie is HP Service Control, waarmee IT-managers klanten en diensten kunnen indelen in verschillende klassen. Zo kunnen geldtransacties voorrang krijgen boven gewone vragen, terwijl potentiële klanten uit de massa geplukt kunnen worden voor speciale behandelingen.
HP probeert met dit product ook netwerkstoringen door onverwacht grote aantallen bezoekers op te vangen. Hiervoor is een beheerfunctie ingebouwd die piekbelastingen automatisch en dynamisch kan verdelen over meerdere computers. De versterkte samenwerking met Cisco zorgt ervoor dat Webqos samenwerkt met Cisco’s Assure Policy Networking, dat een equivalent product is voor netwerkapparatuur.