"In de IT-branche zijn relatief weinig migranten werkzaam. Toch telt deze bevolkingsgroep genoeg gekwalificeerde kandidaten. IT-bedrijven zouden zich daarom eens moeten buigen over de vraag hoe zij migranten kunnen gaan werven en selecteren", aldus Suzanne Wolff, partner van Good Company uit Bunschoten.
Enerzijds zien we een grote schaarste aan IT’ers. Anderzijds zijn migranten in de IT-branche sterk ondervertegenwoordigd. Toch hebben onder deze bevolkingsgroep meer dan duizend mensen een hbo- of universitaire opleiding gevolgd waarmee ze in de automatisering kunnen gaan werken. Dat aantal zal de komende jaren fors groeien", meent Wolff.
Op verzoek en met steun van de Europese Commissie organiseert Good Company, een bureau dat ondernemingen begeleidt bij ‘het vormgeven van hun maatschappelijke betrokkenheid’, deze maand een drietal ‘Invited Expert Meetings’. De reeks is getiteld: ‘Diversiteit: een kans voor de IT-sector’. Het ligt in de bedoeling om personeelsmanagers van IT-bedrijven uit te nodigen. Zij krijgen dan tips en hulpmiddelen aangereikt om onder migranten te gaan werven.
Onderzoek
Ter voorbereiding op de bijeenkomsten is in samenwerking met de Erasmus Universiteit een onderzoek uitgevoerd naar de vraag waarom naar verhouding zo weinig migranten werkzaam zijn in de IT-branche. De resultaten van het onderzoek worden op de congressen bekendgemaakt en komen aansluitend in boekvorm beschikbaar.
"Het blijkt dat het merendeel van de personeelsmanagers zich nooit echt hebben verdiept in de vraag hoe zij onder migranten kunnen werven. Daarvoor zijn, zo blijkt uit het onderzoek, andere methoden en kanalen nodig. Migranten zoeken een baan via een arbeidsbureau. IT-bedrijven maken echter nauwelijks van dat kanaal gebruik om personeel te werven. Zij plaatsen advertenties in vak- en dagbladen of schakelen een headhunter in", aldus Wolff.
Uit het onderzoek komt naar voren dat migranten vaak op voorspraak van iemand met dezelfde culturele achtergrond naar een bedrijf toegaan. Wanneer eenmaal iemand uit de migrantengroep bij een onderneming werkt en daar positief over oordeelt, dan zijn andere migranten geneigd en genegen daar ook hun werkkring te zoeken.
Bewustwording
Het is niet echt noodzakelijk dat IT-bedrijven hun werving- en selectiemethoden radicaal zouden moeten omgooien. Het gaat er meer om dat de afdeling Personeelszaken zich ervan bewust wordt dat migrantengroepen een andere benadering vergen dan ze gewoon zijn en dat het nuttig kan zijn je te verdiepen in de culturele verschillen. Zo zijn er culturen waarin het onbeleefd is om een vreemde aan te kijken. Wij zijn geneigd om zo iemand dan niet aan te nemen omdat hij of zij een gebrek aan communicatieve vaardigheden heeft", zegt Wolff die van oordeel is dat de groep gekwalificeerde migranten de komende jaren fors zal toenemen. Alleen daarom al zou het volgens haar nuttig en plezierig zijn wanneer personeelsmanagers zich nu verdiepen in de vraag hoe deze bevolkingsgroep het beste kan worden benaderd.
De groep allochtonen wordt echter wel steeds belangrijker in het economische verkeer. Het initiatief van Good Company is daarvan een voorbeeld. Ook het symposium over etnomarketing dat de HES Rotterdam deze week organiseerde, is een teken dat het bedrijfsleven zich schoorvoetend gaat richten op een vergeten doelgroep van anderhalf miljoen mensen.