Het Europese bedrijfsleven is vrij optimistisch over de ontwikkeling van Internet. Europa zou in staat zijn de achterstand op de VS in te halen. Dat blijkt uit interviews van Forrester Research met managers van 95 grotere ondernemingen in Europa. Het Amerikaanse onderzoeksbureau gelooft zelf niet in een inhaalslag.
De achterstand vermindert wel, maar Forrester acht het onmogelijk dat Europa in de komende drie jaar de VS bijbeent. Mede door de hoge telefoontarieven als gevolg van de langzame telecom-deregulering zal slechts 13 procent van de Europeanen in 2001 online zijn. Duitse consumenten betalen zo’n 150 gulden per maand voor Internet-toegang. In Italië kosten huurlijnen voor bedrijven 2,5 keer zoveel als in de VS. Degerulering leidt tot lagere kosten, maar dat gebeurt pas als dit proces een eind is gevorderd.
In Europa zal Internet commercieel in de schaduw blijven van de VS. De online inkomsten per hoofd van de bevolking bedragen over drie jaar de helft van die in de VS. Forrester verwacht dat de handel via Internet in 2001 een omvang van 64,4 miljard dollar krijgt. Dat is inclusiefbusiness-to-business transacties, directe verkoop aan consumenten en betaalde inhoud.
Het grootste deel van de e-commercie zal zich afspelen tussen bedrijven onderling. Voor 2001 wordt in Europa een omzet van 56,7 miljard dollar verwacht. Ondermeer de euro en de traditionele oriëntatie van bedrijven op regionale en internationale markten werken positief. Forrester verwacht dat vooral industriële ondernemingen veel via Internet gaan verhandelen. Grote Duitse industrie-reuzen als Robert Bosch en Krupp/Thyssen nemen het voortouw. Groothandelaren beginnen pas aan e-commercie nadat producerende bedrijven enthousiasme voor online handel hebben getoond.
Forrester ziet e-handel vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk tot wasdom komen. Daarna volgt Frankrijk. Relatief snel ontwikkelt e-commercie zich ontwikkelen in Scandinavie, aangezien de telecommunicatie-markt daar opener is.