Systeemhuis Client Solutions heeft een methode en een toolset ontwikkeld waarmee de migratie van Synon 2E-software naar een Obsydian-omgeving flink vereenvoudigd wordt.
Synon 2E-programmatuur maakt 70 procent uit van de 4GL-markt op het nog steeds populaire AS/400-platform. Volgens Anton Greve en Ton Ligtmans, respectievelijk algemeen en technisch directeur van Client Solutions, bestaat er binnen die markt grote behoefte om van de ‘groene Synon’-schermen af te stappen. Het objectgeoriënteerde Obsydian biedt grafische interfaces en ondersteunt meerdere platformen. De Beneluxmarkt telt zo’n honderdveertig Synon 2E-gebruikers.
Het moderniseren van de functionaliteit kan op twee manieren tot stand komen. Je kunt een applicatie opnieuw bouwen of een oude applicatie migreren naar een nieuwe ontwikkelomgeving. Met gebruikmaking van Synons standaard migratiehulpmiddelen is het mogelijk – vergeleken met nieuwbouw van de applicatie – een besparing van 40 tot 60 procent te realiseren. "Tijdens de migratie genereren de Synon-hulpmiddelen, waarbij het oude model omgezet wordt naar een nieuwe omgeving, tienduizenden objecten", aldus Ligtmans. De technische reconstructie, het nalopen van alle objecten of zo correct functioneren in de nieuwe omgeving, die daarop volgt vergt echter hulpmiddelen die Synon niet biedt.
Softwarefabriek
Een voorbeeld daarvan is te vinden op het terrein van printercommando’s. "Omdat specifieke printer-commando’s voor de AS/400 niet rechtstreeks vertaald kunnen worden, moeten we daar equivalenten voor bedenken. Het repetitieve werk hebben we gestandaardiseerd en middels een softwarefabriek-achtige organisatie trekken we steeds meer lering uit eerder verricht werk", aldus Ligtmans. Door deze aanpak, die een aanvullig is op die van Synon, claimt Client Solutions een kostenbesparing van 85 tot 90 procent te realiseren.
De AS/400-specialist uit Tiel gaat echter verder dan alleen het migreren van oude functionaliteit. Zo heeft Client Solutions bijvoorbeeld een project uitgevoerd bij Axent, een dochteronderneming van Aegon. Aan bestaande systemen voegde het allerlei functionaliteit toe. Axent is het resultaat van de fusie tussen UBO en Moira. Het PC-netwerk van UBO en de AS/400-omgeving van Moira zijn daarbij geïntegreerd met behulp van Client Solutions’ methodiek. RV