Origin, de automatiseringsdochter van Philips, kampt met een kasstroomprobleem. Het Eindhovense moederbedrijf heeft moeten bijpassen. Ingewijden wijten dit aan de invoering van een centraal administratiesysteem. Officieel ontkent Origin de problemen, maar geeft met zoveel woorden toe dat Philips de rol van ‘goede moeder’ heeft gespeeld.
Het Origin-management heeft het kasstroomprobleem over zich afgeroepen door begin dit jaar de administratie centraal te willen uitvoeren. Dit althans is de opinie van sommige Origin-medewerkers. Deze operatie lijkt op een regelrechte catastrofe uit te lopen. Sinds de invoering ervan gaat er nauwelijks nog een factuur op tijd de deur uit. Facturen worden niet alleen te laat verstuurd, vaak kloppen ze ook niet. "Verkeerde uurtarieven, zaken die vergeten worden, kortom het is een rommeltje", vertelt een werknemer die niet met naam genoemd wil worden.
Begrijpelijk, want algemeen directeur Nederland, Leen Zevenbergen was vorige week zeer verbolgen over een anonieme tip van een medewerker aan Internet-rubriek Planet Multimedia. De tip handelde over een lopende rechtszaak tegen Origin-topman Pickering en de veronderstelde financiële problemen.
Fabel
Origin ontkent bij monde van woordvoerder Toby Ellson in eerste instantie dat er sprake is van een factureringsprobleem. "Het is een fabel. We factureren in mei over april." Maar na enig aandringen zegt hij dat het mogelijk is dat sommige facturen minder snel of feitelijk correct zijn verstuurd. "Maar dat zijn incidenten." De woordvoerder noemt het overigens ook onjuist dat er deurwaarders op de stoep staan bij Origin. Wel geeft hij het financieel bijspringen van Philips toe. Of er een verband bestaat tussen de invoering van een nieuw centraal administratief systeem en het kasstroomprobleem wil hij niet bevestigen, noch ontkennen.
In een intern schrijven noemt Leen Zevenbergen het bijspringen van Philips een goede zaak.
Frustratie
De problemen met de facturering blijken evenwel ook uit de eigen publicaties. Gevraagd naar haar grootste frustratie, spreekt een Origin-secretaresse in het huisorgaan Origami haar ergernis uit over het feit dat dit jaar nog maar een paar rekeningen zijn verstuurd naar Koninklijke Olie, een klant die goed is voor maandelijks vele miljoenen omzet. De situatie begint nijpend te worden omdat, zo meldt een ingewijde, Koninklijke Olie in zijn leveringsvoorwaarden heeft staan dat het bedrijf rekeningen die het zes maanden na levering ontvangt, naast zich neer kan leggen.
De centrale facturering was ingesteld om kosten te besparen. Bronnen binnen Origin zien dit echter niet als enige reden. Zij spreken van het doelbewust verder afbreken van de oude BSO-cellenstructuur. De manager die verantwoordelijk is voor de vermeende administratieve chaos – gewezen wordt naar Jan Hommen, de huidige financiële Philips topman – heeft daarbij blijkbaar over het hoofd gezien dat het opstellen van maandelijkse facturen voor de duizenden Origin-medewerkers een lastig proces is dat niet eenvoudig valt te centraliseren. De secretaressen van diverse Origin-vestigingen die tot voor kort de facturering zelf verzorgden, sturen de werkstaten nu in een envelop op naar één centraal adres, alwaar ze moeten worden verwerkt, met naar het zich laat aanzien desastreuze gevolgen.
Blaaskaak
De huidige problemen met de facturering vallen voor een deel terug te voeren op de tegenstelling tussen BSO-ers en Philips-managers, suggeert een Origin-medewerker. De BSO-bloedgroep was voorstander van een behoud van de zelfstandige cellen-organisatie, Philips wil een meer centraal geleid bedrijf. De keuze voor topman Robert Pickering bijvoorbeeld kwam van moeder Philips. Hij was al eerder, enkele jaren geleden, door Philips benaderd voor een topfunctie bij de automatiseringsdochter. Destijds stuitte zijn voordracht op bezwaren van de BSO-bloedgroep. Men vond Pickering te veel een ‘blaaskaak’, aldus de Origin-medewerker. n
Zevenbergen bijt van zich af
‘Origin is hard op weg om de successen te boeken die we verdienen’, schrijft Origin-directeur Nederland en lid van de holdingdirectie Leen Zevenbergen aan het personeel in een e-mailbericht. Aanleiding was de vermeende kasgeldproblemen en de negatieve publicaties rond Origin-topman Pickering.
Er zal worden uitgezocht wie verantwoordelijk is voor het lekken naar de pers. Het positieve momentum van Origin mag niet doorbroken worden. Het is dan ook zeer betreurenswaardig en absoluut ontoelaatbaar als vanuit onze eigen gelederen journalisten bediend worden met geruchten en halve waarheden’, schrijft een verbolgen Zevenbergen. Even verder in het e-mailbericht wordt ingegaan op de aantijgingen van financiële problemen bij Origin. ‘In de berichtgeving wordt gerept in negatieve zin over het feit dat Philips financieel heeft moeten bijspringen. Dat verbaast me zeer. Zoals in het jaarverslag over 1996 staat en in het nog te verschijnen jaarverslag over 1997 zal staan, neemt Philips als goede moeder ook in deze haar verantwoordelijkheden om wanneer nodig de rol van geldschieter te vervullen. Daar is niks mis mee, ik ben er zelfs blij om. Een ander bedrijf zou in dit geval zijn rekening courant bij de bank moeten aanspreken.’ De Origin-manager blijft alles positief zien en legt niet uit waarom het bedrijf opeens een kastekort heeft in tijden van absolute hoog conjunctuur in de IT-markt.
Zevenbergen voorspelt dat de publiciteit rond Pickering zal wegebben. ‘Hoewel het nieuws over Robert de komende dagen wellicht nog wel ergens in de media zal opduiken, raak ik daar niet zo van onder de indruk. Ik zie en weet dat we met Origin goed op koers liggen. We hebben in alle opzichten ons budget gehaald. En als de ingezette trend doorzet, zullen we dit jaar sterk groeien in omzet en resultaat. Ik weet dan ook zeker dat we dit jaar alle doelstellingen zullen halen en een van de toppers in de branche zullen zijn, evenals in 1997.’